هموارسازی مسیر تولید انبوه نانوواکسن ضدکرونا

برای تولید انبوه نانوواکسن ضدکرونا، شرکت نوواواکس با شرکت فوجی‌فیلم قراردادی امضا کرده است تا بخشی از تولید انبوه این واکسن توسط فوجی‌فیلم انجام شود.

شرکت نوواواکس (Novavax) و فوجی‌فیلم قراردادی برای تولید مواد زیستی، واکسن‌های ضدویروس و مواد ژن‌درمانی به امضا رساندند. این دو شرکت برای تولید انبوه واکسن ضدکرونای شرکت نوواواکس موسوم به NVX-CoV2373 قراردادی امضا کردند. البته اولین تولید در شهر موریسویل توسط شرکت فوجی‌فیلم انجام شده است.

این توافق‌نامه در راستای حمایت مالی ۱٫۶ میلیارد دلاری دولت آمریکا از شرکت نوواواکس انجام شده است، توافق‌نامه‌ای که در آن نوواواکس متعهد به تحویل میلیون‌ها دوز از واکسن ضدکرونا به دولت آمریکا شده است.

در حال حاضر، بودجه اعطا شده به شرکت نوواواکس برای تکمیل مراحل آزمون بالینی در حال مصرف شدن است، آزمونی که فاز سوم آن در حال انجام است و قرار است در صورت موفقیت، شرکت نوواواکس ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن را در اواخر سال ۲۰۲۰ به دولت آمریکا تحویل دهد.

این واکسن حاوی نانوذرات است، در حال حاضر کارآزمایی بالینی را در استرالیا طی می‌کند و این کار با پشتیبانی CEPI انجام می‌شود. نوواواکس به تازگی یک کارخانه تولید واکسن را در جمهوری چک خریداری کرده است اما این حمایت مالی برای تولید واکسن و تحویل آن به آمریکا اعطا شده است.

نوواواکس انتظار دارد که نتایج آزمایش‌های ایمنی و ایمن‌سازی این واکسن ابتدای ماه آگوست مشخص شود، نتایجی که با آزمایش روی ۱۳۰ فرد سالم بین ۱۸ تا ۵۹ سال به‌دست آمده است.

با توجه به شیوع کرونا و نیاز دولت آمریکا برای واکسن، شرکت‌های مختلفی برای تولید واکسن با هم رقابت دارند اما احتمالا بسیاری از گزینه‌های احتمالی برای تولید واکسن در مطالعات بالینی موفق نباشند.

نوواواکس واکسنی به نام NVX-CoV۲۳۷۳ را برای مقابله با آنفولانزای فصلی در درست توسعه دارد که از نانوذرات نوترکیبی حاوی مواد گیاهی در آن استفاده شده است. این واکسن برای افراد سالمند بالای ۶۵ سال است. نتایج فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن امیدوارکننده بوده است.