دومین رویداد ملی ایده‌پردازی، طراحی و ساخت نانوحسگرهای زیستی تشخیص سریع

با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، دومین رویداد ملی ایده‌پردازی، طراحی و ساخت نانوحسگرهای زیستی تشخیص سریع نیمه دوم شهریورماه سال جاری برگزار می‌شود.

نانوزیست‌حسگرها، دستگاه‌های پرکاربردی هستند که به سرعت در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی ایران جایگزین روش‌های قدیمی و معمول آزمایش می‌شوند. این دستگاه نوع و غلظت انواع مواد مختلف را می‌سنجد و آن را به سیگنال‌های قابل اندازه‌گیری تبدیل می‌کند. از این دستگاه در زمینه‌هایی مانند تشخیص زودهنگام بیماری‌ها از جمله سرطان استفاده می‌شود.

با توجه به کاربرد گسترده این دستگاه در رشته‌های مختلف پزشکی و غیرپزشکی، با حمایت معاونت علمی و فناری ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی رویدادی ملی و سراسری با موضوع نانوحسگرهای ‌زیستی تشخیص سریع برگزار می‌شود. در این رویداد، فعالان فناور و شرکت‌ها و متخصصان این حوزه، ایده‌ها و طرح‌های خود را برای ساخت و ارتقای این دستگاه‌ها عرضه می‌کنند.

طراحی و ساخت انواع حسگرهای تشخیص مستمر بیرون بدنی و درون بدنی، طراحی و ساخت نانوحسگرهای تشخیصی LFA، طراحی و ساخت حسگرهای تشخیصی سریع پوشیدنی و طراحی و ساخت حسگرهای تشخیص سریع غیرمتعارف و حسگرهای تشخیص سریع ویروس کرونا از جمله محورهای اصلی این رویداد علمی است.

ایجاد شبکه‌ای از افراد متخصص

مهم‌ترین هدف این رویداد، راه‌اندازی شبکه‌ای از افراد خبره و متخصص در این حوزه است که پژوهش‌های قابل توجهی در این حوزه داشته‌اند. این اقدام بستری مناسب برای هم‌افزایی و تمرکز این متخصصان بر مسائل کلیدی این حوزه فراهم می‌کند. گروه‌های برتر شرکت‌کننده در این رویداد به پارک‌های علم و فناوری، شتاب‌دهنده‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری معرفی می‌شوند. این تیم‌های منتخب همچنین از حمایت‌هایی مانند دریافت گرنت (کمک هزینه پژوهشی) و تدوین طرح توسعه کسب‌وکار بهره‌مند می‌شوند.

همچنین ۵ تیم برتر برای استقرار در یک شتاب‌دهنده تخصصی معرفی می‌شوند. اعطای جوایز نقدی به گروه‌های برتر به ارزش ۱۰۰ میلیون ریال، یکی دیگر از مزیت‌های شرکت در این رویداد رقابتی است. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاع بیشتر به سایت صندوق نوآوری و شکوفایی مراجعه کنند.