توسعه ماسک‌های سه لایه حاوی گرافن

شرکت نوپای بونبوتون به دنبال توسعه ماسک‌های سه‌لایه حاوی گرافن است. این شرکت قصد دارد از فناوری ابرآب‌گریزی نیز برای مقابله با شیوع ویروس کرونا استفاده کند.

به‌عنوان بخشی از مبارزه با بیماری کرونا، شرکت‌ها و محققان به دنبال نوآوری و تحقیق در حوزه پیشرفت فناوری‌های محافظت شخصی هستند که در این بین فناوری ‌نانو نقش مهمی در ایمن‌تر کردن ماسک‌ها داشته است.

یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه، بونبوتون (Bonbouton) است که در ابتدا از آزمایشگاه استیونز برای کاربردهای پزشکی تاسیس شد.

بونبوتون در حال توسعه چندین برنامه مبتنی بر گرافن است که از آن جمله می‌توان به ساخت ماسک‌ گرافنی به‌منظور مقابله با کرونا اشاره کرد.

بونبوتون پیش از این دو جایزه از بنیاد ملی علم دریافت کرده است که این جایزه‌ها مربوط به بخش کسب‌وکارهای نوآور کوچک است. این دو جایزه در نهایت منجر به درآمد یک میلیون دلاری برای این شرکت شد. بونبوتون در ابتدا یک کفی مخصوص برای نظارت بر داده‌های سلامت بیماران دیابتی تولید کرد.

آزمایش‌های بالینی روی این کفی در حال انجام است که از اوایل سال ۲۰۲۰ شروع شده است. این شرکت با آغاز شیوع بیماری کرونا به‌سرعت به سراغ تولید ماسک رفت تا نیاز بازار را رفع کند.

یکی از مسئولان این شرکت می‌گوید: «ما از خودمان پرسیدیم که آیا می‌توانیم ماسک حاوی گرافن تولید کنیم تا کاربران را از گزند کرونا حفظ کند. ماسک‌های یکبار مصرف بسیار هزینه‌زا بوده و بهتر است ماسک‌هایی با قابلیت مصرف چندباره تولید کرد.»

این شرکت پیش از این با شرکت دبلیو ال‌گور همکاری کرده است، شرکتی که در حوزه ژاکت و کاپشن فعالیت دارد. لی می‌گوید: «آن‌ها در فناوری ابرآب‌گریز تخصص دارند و از این فناوری برای نفوذ ناپذیرکردن سطوح استفاده می‌کنند. ویروس کرونا به میکروقطره‌ها برای انتشار نیاز دارد که این فناوری می‌تواند مانع از تشکیل میکروقطره در سطح شود. طبیعی است که ما باید باهم کار کنیم تا از تخصص خود برای جلوگیری از انتشار ویروس استفاده کنیم.»

ماسک این شرکت سه‌لایه بوده که از دولایه پنبه تشکیل شده که در میان آن گرافن به‌صورت ساندویچی قرار گرفته است.