ابزار نانویی برای تشخیص کرونا از روی بازدم بیمار

با استفاده از آرایه‌هایی از نانوذرات، دستگاهی ساخته شده که در آن از بازدم بیمار برای شناسایی آلودگی به ویروس کرونا استفاده می‌شود.

به‌ندرت بتوان کسی را پیدا کرد که تست نمونه‌برداری از بینی برای تشخیص کرونا را انجام داده باشد و احساس خوشایندی از این کار داشته باشد. این روش که در آن یک نوار به نوک نمونه‌گیر متصل است، داخل بینی شده و از قسمت پشت بینی و گلو نمونه جمع‌آوری می‌شود. برای این کار از واکنش زنجیره‌ای پلیمراز رونویسی معکوس (RT-PCR) استفاده می‌شود.

به‌تازگی مقاله‌ای در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده که در آن محققان جزئیات مربوط به ساخت ابزاری را ارائه کرده‌اند که می‌توان با استفاده از آن از روی بازدم، بیماری را تشخیص داد. این روش تشخیص کرونا غیرتهاجمی است.

روش رایج RT-PCR، که به‌عنوان استاندارد طلایی برای تشخیص کووید ۱۹ شناخته می‌شود، روشی زمان‌بر بوده که به دلیل نوع فرایند مورداستفاده، ممکن است چند روز طول بکشد تا نتایج آن مشخص شود. از این رو، برای کاهش میزان مرگ‌ومیر و جلوگیری از انتقال ویروس، باید روش‌های تشخیصی ساده‌تر و ارزان‌تر ارائه شود.

حسام هایک، هولیو، یوئین پان و همکارانشان حسگری مبتنی بر نانومواد ساخته‌اند که می‌تواند ویروس کووید ۱۹ را از روی بازدم تشخیص دهد. این دستگاه مشابه دستگاه تشخیص مسمومیت الکلی است.

مطالعات پیشین نشان داده است که ویروس‌ها و سلول‌هایی که با این ویروس‌ها آلوده‌ شده‌اند، ترکیبات آلی فرار تولید می‌کنند که می‌توان رد آن‌ها را در بازدم بیمار پیدا کرد.

محققان آرایه‌ای از نانوذرات طلا را به مولکول‌ها متصل کردند که به ترکیبات آلی فرار حساس است. این مولکول‌ها در صورت وجود ترکیبات آلی حساس، مقاومت الکتریکی آن‌ها تغییر می‌کند و از روی همین تغییر می‌توان بیماری را تشخیص داد.

پژوهشگران این حسگر را با استفاده از یادگیری ماشینی آموزش دادند تا بتوان از آن برای مقایسه مقاومت الکتریکی مولکول‌های در معرض بازدم فرد سالم و فرد بیمار استفاده کرد.

نتایج یافته‌های محققان نشان داد که با استفاده از این دستگاه می‌توان با دقت ۷۶ درصد کووید ۱۹ را شناسایی کرد و همچنین با دقت ۹۵ درصد می‌توان کووید ۱۹ را از دیگر بیماری‌ها و عفونت‌های ریه تفکیک کرد.