جمع‌آوری ۶۰ میلیون دلار حمایت مالی برای توسعه داروهای mRNA

یکی از شرکت‌های توسعه‌دهنده روش‌های درمانی مبتنی بر mRNA با جمع‌آوری ۶۰ میلیون دلار حمایت مالی به‌دنبال ارائه داروهای جدید در این حوزه است. یکی از اهداف این شرکت، توسعه پلتفورمی برای ساخت نانوذرات RNA به‌منظور مقابله با سرطان است.

نوتکرکر تراپیوتیکس (Nutcracker Therapeutics) اعلام کرد، ۶۰ میلیون دلار سرمایه‌، برای پیشبرد درمان مبتنی بر mRNA در پلتفورم مبتنی بر زیست‌تراشه جمع‌آوری کرده است.

نوتکرکر یکی از شرکت‌های توسعه‌دهنده روش‌های درمانی مبتنی بر mRNA است که روی پلتفورم مبتنی بر زیست‌تراشه کار می‌کند. این شرکت به تازگی ۶۰ میلیون دلار با هدایت شریک تجاری خود یعنی شرکت آرک‌ونچر جمع‌آوری کرده است.

نوتکرکر با ترکیب روش‌های ساخت نیمه‌هادی با زیست‌شناسی RNA موفق به توسعه یک پلتفورم اختصاصی کوچک‌سازی شده‌است که با استفاده از آن می‌توان توسعه و تولید داروهای مبتنی بر mRNA و واکسن را تسریع کرد.

این پلتفورم اولین سامانه تولید RNA کنترل شده با کامپیوتر در نوع خود بوده که با توالی مورد نظر اسیدنوکلئیک کار را شروع کرده و در نهایت نانوذراتی از RNA ارائه می‌کند که بهینه شده و برای استفاده در زیست‌تراشه مناسب هستند.

تمامی مراحل به‌صورت خودکار انجام شده و از بخش‌های میکروسیالی جدا است. امکان تولید سریع، مقیاس‌پذیر و کارآمد محصولات باکیفیت وجود دارد که نسبت به روش‌های ساخت با راکتورهای معمولی با هزینه کمتری کار انجام می‌شود.

ایگور خاندروس از بنیان‌گذاران شرکت نوتکرکر است که پیش از این سه شرکت دیگری را تاسیس کرده است. وی می‌گوید: «درمان‌های مبتنی بر RNA به‌عنوان کلاس جدیدی از روش‌های درمانی در حال ظهور هستند. ما نوتکرکر را براساس اعتقاد خود برای تحقق وعده‌های درمانی RNA تاسیس کردیم. پلتفورم ما می‌تواند داروهای RNA خاص بیمار را ایجاد کرده و امکان تولید مقیاس‌پذیر و سریع آن را فراهم کند. ما با استفاده از این پلتفورم روی روش‌های درمانی mRNA برای مقابله با سرطان تمرکز داریم و در این مسیر از حامل‌های دارویی و طراحی mRNA استفاده می‌کنیم. ما همچنین با دیگر شرکت‌های دارویی وارد همکاری می‌شویم تا روش‌های درمانی mRNA با همکاری این شرکت‌ها را توسعه دهیم.»

نوتکرکر در سال ۲۰۱۸ تاسیس شده تا از طریق پلتفورم سنتز و فرمولاسیون mRNA بتواند حاملین برای داروهای mRNA تولید کند.