استارتاپی برای تولید سریع و دقیق DNA مصنوعی

استارتاپ آنسا بیوتکنولوژیز (Ansa Biotechnologies) در حال تجاری‌سازی فناوری تولید DNA مصنوعی است. این شرکت ۷٫۹ میلیون دلار برای توسعه این فناوری حمایت مالی دریافت کرده است.

یکی از پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (MIT) که روی توسعه فناوری تولید DNA مصنوعی فعالیت می‌کند با راه‌اندازی یک استارتاپ به دنبال تجاری‌سازی این فناوری است. شرکت او روی بازاریابی فرآیند جدیدی برای ساخت DNA کار می‌کند، فرآیندی که به گفته آرلو، سریع‌تر و دقیق‌تر از فناوری‌های موجود است.

این شرکت آنزیمی را تولید کرده است که قادر به افزودن باز به مولکول DNA است. شرکت آنسا دارای فناوری برش و چسباندن روی DNA است که به محققان اجازه می‌دهد تا باز جدیدی را به پایه DNA متصل کنند. به گفته محققان، زیست‌شناسی دیجیتال در جای بسیار باور نکردنی قرار گرفته است. در حال حاضر DNA با روش‌ شیمیایی قدیمی ساخته می‌شود که محدودیت‌های زیادی دارد. اما با این فناوری جدید، شرکت‌ها قادر به تولید مستقیم DNA با طول بلند و با کمترین خطا خواهند بود.

آرلو می‌گوید: «یکی از دلایلی که ما در حال توسعه کسب و کار سنتز DNA هستیم آن است که این فناوری در مقابل چاپگر، توانایی بسیار بیشتری به ما می‌دهد تا قبل از تولید، خطرات زیست‌ایمنی را از پیش بررسی کنیم.»

ست بانون، شریک موسس این استارتاپ که در شرکت سرمایه‌گذاری فیفتی یرز فعالیت دارد، ۷٫۹ میلیون دلار سرمایه‌گذاری روی این استارتاپ انجام داده است. وی می‌گوید: «خوانش، نگارش و ویرایش DNA، هسته اصلی زیست‌شناسی مصنوعی است. در حال حاضر توانایی نوشتن DNA گلوگاه اصلی در صنعت زیست‌شناسی مصنوعی قلمداد می‌شود. ANSA با امکان تولید سریع، طولانی‌تر و با کیفیت‌تر در سنتز DNA با فرآیند کاملا آنزیمی خود، به تسریع کل صنعت زیست‌شناسی مصنوعی کمک خواهد کرد.»

آرلو وضعیت این صنعت را به روزهای اولیه برنامه‌نویسی تشبیه می‌کند. وی می‌گوید: «اگر سه هفته طول بکشد تا کد شما خوانده و تغییر کوچکی ایجاد شود، شما نمی‌توانستید هیچ پیشرفتی در توسعه نرم‌افزار کامپیوتری داشته باشید.»

این حالت شبیه به زیست‌شناسی قابل برنامه‌ریزی در حال حاضر است. پس از طراحی ایده، مدت زیادی طول می‌کشد تا ایده آزمایش شود و این شما را مجبور می‌کند که با دقت بیشتری برنامه‌ریزی کنید و در نتیجه چابک نخواهید بود.

با استفاده از این فناوری شرکت‌ها می‌توانند DNA را براساس نیازهای خاص خود و با سرعت و مقیاس بالاتری نسبت به فناوری‌های رایج تولید کنند.