کانادا توافق‌نامه‌ای برای خرید نانوواکسن ضدکرونا امضا کرد

دولت کانادا توافق‌نامه‌ای برای پیش‌خرید ۷۶ میلیون دوز نانوواکسن ضدکرونا از شرکت نوواواکس امضا کرد. NVX-CoV2373 واکسنی است که در آن از نانوذرات استفاده شده و در حال حاضر مراحل قانونی برای دریافت مجوز تولید را طی می‌کند.

شرکت نوواواکس (Novavax) که در حال توسعه نسل جدید واکسن برای بیماری‌های عفونی است، به تازگی با دولت کانادا برای تامین ۷۶ میلیون دوز واکسن NVX-CoV2373 برای مقابله با کرونا به توافق رسیده است.

استنلی سی‌ارک، مدیرعامل شرکت نوواواکس می‌گوید: «ما از همکاری با دولت کانادا در زمینه تهیه واکسن ضدکرونا به توافق رسیدیم و گامی اساسی برای اطمینان از دسترسی گسترده به این واکسن احتمالی برداشتیم. ما در تلاش هستیم تا با توسعه بالینی این واکسن، آن را برای محافظت از مردم جهان عرضه کنیم.»

آنیتا آناند، وزیر خدمات عمومی دولت کانادا می‌گوید: «ما خوشحالیم که این توافق‌نامه را با شرکت نوواواکس منعقد کردیم، توافق‌نامه‌ای که به کانادایی‌ها امکان دسترسی به یک واکسن ضدکرونا را خواهد داد. این گامی مهم در تلاش دولت ما برای تامین واکسن برای ایمن و سالم نگه داشتن کانادایی‌ها است، چرا که این بیماری همه‌گیر جهانی در حال پیشرفت است.»

نوواواکس و کانادا انتظار دارند که این توافق‌نامه به یک قرارداد خرید نهایی تبدیل شده و نوواواکس واکسن‌های مورد نظر دولت کانادا را در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به این کشور تحویل دهد. اگر خرید این واکسن منوط به تایید مراجع قانونی کشور کانادا است و در صورتی‌که این واکسن توسط بخش سلامت کانادا تایید شود، خرید انجام خواهد شد.

NVX-CoV2373 واکسنی بالقوه برای مقابله با کووید ۱۹ است که در آن از پروتئین‌هایی استفاده شده که با فناوری نانوذره‌ای آمیخته شده‌است. در این واکسن وکتورهای ویروسی قرار داده شده که قادرند تا پروتئین‌های اسپایک ویروس کووید ۱۹ را بیان کنند. این واکسن همچنین با داروی کمکی ماتریکس ام شرکت نوواواکس در حال آزمایش است.

فاز اول و فاز ۲/۱ در استرالیا انجام شده‌است که به‌طور کلی پاسخ ایمنی بدن در کسانی که این واکسن را آزمایش کرده‌اند ایجاد شده و آنتی‌بادی در خون داوطلبان تولید شده‌است.