دریافت حمایت دولتی برای توسعه انرژی سبز با کمک فناوری‌ نانو

دو شرکت نانویی موفق به دریافت حمایت مالی از دولت بریتانیا برای توسعه انرژی سبز شده‌اند. آن‌ها قرار است در بخش تولید هیدروژن و مواد مورد استفاده در کاتد باتری‌ها با کمک فناوری ‌نانو کار کنند.

فرست‌گرافن (First Graphene) اعلام کرد که مسیر جدیدی را برای استفاده از مواد باتری مبتنی بر هیدروژن و گرافن با استفاده از بودجه دولت بریتانیا ایجاد کرده است.

این شرکت با همکاری شرکت کاینوس اینوویشن (Kainos Innovation)، به تازگی از طرف دولت بریتانیا برای توسعه مواد مورد نیاز در باتری‌های هیدروژنی سبز حمایت مالی دریافت کرده است.

این کمک هزینه توسط بنیاد نوآوری بریتانیا و زیر نظر صندوق نوآوری پایدار انگلستان برای توسعه فناوری منحصر به فردی اعطا شده که پتنت آن توسط شرکت کاینوس به ثبت رسیده است. در این روش به‌صورت مستقیم مواد اولیه هیدروکربنی ارزان قیمت به مواد گرافن و گاز هیدروژن تبدیل می‌شوند.

این فناوری نیاز به تخصص شرکت فرست گرافن برای تولید نمونه اولیه و توسعه تجاری دارد. فرست‌گرافن دارای مجوز انحصاری در سراسر جهان برای بهره‌برداری تجاری از این فناوری است.

در این فرآیند محصولات گرافنی با کارایی بالا، با اندازه، شکل و شیمی کنترل شده تولید می‌شود. گاز هیدروژن یک محصول جانبی است که بدون نیاز به ایجاد اکسید‌های کربن تولید می‌شود و می‌توان آن را به‌طور دقیق به‌عنوان هیدروژن «سبز» توصیف کرد.

این تیم تحقیقاتی پیش‌بینی می‌کنند که از هر تن مواد اولیه نفتی، ۹۴۰ کیلوگرم گرافن/کربن گرافیتی و ۶۰ کیلوگرم گاز هیدروژن سبز تولید شود. فرآیند تولید در مقیاس‌های بالاتر نیز ثابت شده ‌است و این دو شرکت‌ پشتیبانی دولت بریتانیا را به‌دست آورده‌اند.

کریگ مک گوکین، مدیرعامل شرکت فرست گرافن می‌گوید: «این فرآیند جدید و ابتکاری، پای شرکت ما را به دو حوزه مواد کاتدی لیتیوم یون و کسب و کار تولید هیدروژن باز می‌کند. البته قبل از اینکه بتوانیم در مورد کسب و کار اظهارنظر کنیم، لازم است که کار آزمایشی بیشتر و پیشرفت فرآیند صورت گیرد، اما نتایجی که تاکنون به‌دست آمده هم را بسیار دلگرم کننده است. کمک هزینه دولت بریتانیا تایید کننده مسیری است که ما در حال طی آن هستیم.»

ریچارد پرایس، مدیر کاینوس می‌گوید: «من بسیار خوشحالم که با تیم فرست گرافن مستقر در منچستر کار می‌کنم، جایی که آن‌ها دانش فنی مهندسی فرآیند بسیار خوبی دارند که برای موفقیت این روند جدید ضروری است.»