همکاری بیونتک با چند دانشگاه برای توسعه بهتر واکسن ضدکرونا

نام بیونتک این روزها در سرخط خبرها دیده می‌شود، شرکتی که واکسن ضدکرونا را با همکاری فایزر توسعه داده است. این شرکت به تازگی یک برنامه تحقیقاتی برای تداوم مطالعه روی این واکسن‌ها تعریف کرده که با چند دانشگاه و مرکز تحقیقاتی از کشورهای مختلف همکاری دارد.

شرکت زیست‌فناوری بیونتک (BioNTech) و دانشگاه یوهانس گوتنبرگ ماینتس مطالعات مشترکی را با پژوهشگران EMBL در پرتوی برنامه P12 در هامبورگ انجام می‌دهند.

برنامه P12 در EMBL هامبورگ، امکان مطالعه ساختار مولکول‌ها در محلول را با استفاده از روش پراکندگی پرتو ایکس با زاویه کوچک (SAXS) فراهم می‌کند.

بیونتک که به تازگی همراه با فایزر اولین نتایج مثبت برای واکسن کووید ۱۹ را به‌دست آورده است، از امکانات EMBL هامبورگ در بخش منبع پرتو ایکس DESY PETRA III برای توسعه واکسن استفاده می‌کند.

به تازگی بیونتک به همراه دانشگاه یوهانس گوتنبرگ ماینتس، دانشگاه لیدن در بلژیک و مرکز تحقیقات جولیخ نتایج نتایج چندین تحقیق در مورد چگونگی بسته‌بندی بهتر RNA و انتقال آن به سلول‌های انسانی را منتشر کرده است.

گزینه‌های واکسن فایزر، بیونتک و همچنین شرکت مادرنا، به دسته‌ای جدید از واکسن‌ها تعلق دارد که در آن از RNA پیام‌رسان (mRNA) استفاده می‌شود، mRNA یک مولکول حمل‌کننده دستورالعمل بوده که به سلول، فرمان تولید نوعی پروتئین خاص را صادر می‌کند. در این رویکرد جدید، مولکول‌های mRNA که حاوی دستورالعمل‌هایی برای ساخت پروتئین از یک پاتوژن هستند، به بدن انسان وارد می‌شوند. در سلول‌های میزبان mRNA شروع به تولید پروتئین پاتوژن می‌کند. فعالیت mRNA تنها در مدت زمان محدودی انجام می‌شود چرا که mRNA به سرعت تخریب می‌شود. mRNA و پروتئین حاصل از آن، فرد را بیمار نمی‌کند و برای آموزش سیستم ایمنی بدن به‌منظور شناسایی و از بین بردن پاتوژن‌ها وجود این پروتئین‌ها و mRNA کافی است. نکته جالب توجه این است که این روش نه تنها باعث ایمنی در برابر عفونت‌های باکتریایی و ویروسی می‌شود، بلکه در مورد انواع خاصی از سرطان نیز قابل استفاده است.

رهایش mRNA به داخل سلول‌ها چالش‌برانگیز است. اگر mRNA خالص به بدن تزریق شود، قبل از اینکه حتی توسط سلول‌ها جذب شود، بلافاصله تخریب می‌شود. دانشمندان برای محافظت از mRNA در برابر آسیب، روش‌هایی ارائه کرده‌اند که در آن‌ها از نانوذرات برای بسته‌بندی استفاده می‌شود تا mRNA سالم به سلول برسد.

برای تجزیه و تحلیل ساختار مولکولی نانوذرات حامل mRNA، محققان بیونتک از روش پراکندگی پرتو ایکس با زاویه کوچک (SAXS) استفاده می‌کنند، روشی که مطالعه ساختار مولکولی ذرات را به‌طور مستقیم در محلول امکان‌پذیر می‌کند. این روش به بیونتک کمک می‌کند تا ساختار، کارایی و رفتار نانوذرات ساخته شده از لیپیدها یا ترکیبی از لیپیدها و زیست‌پلیمرها را در شرایط مختلف بررسی کند. این کار محققان را قادر می‌سازد تا درک بهتری داشته باشند که چه چیزی باعث می‌شود برخی از نانوذرات عملکرد بهتری نسبت به دیگر مواد داشته باشند و آن‌ها را با کاربردهای مورد نظر سازگار کنند.