خرید ۳۹ میلیارد دلاری یک شرکت دارویی توسط آسترازنکا

آسترازنکا که این روزها در حال توسعه واکسن ضدکرونا است، اقدام به خرید شرکت الکسیون به مبلغ ۳۹ میلیارد دلار کرده است.

شرکت داروسازی بریتانیایی آسترازنکا (AstraZeneca) اعلام کرد شرکت الکسیون را به مبلغ ۳۹ میلیارد دلار در یک معامله نقدی و سهام سرمایه خریداری کرده است. این خرید نشان می‌دهد که شرکت آسترازنکا اسب خود را برای حضور قدرتمندتر در حوزه ایمنی‌شناسی زین کرده است.

این بزرگترین قرارداد خرید یک شرکت، توسط یک شرکت دیگر در صنعت سلامت در سال ۲۰۲۰ است. پاسکال سوریوت، مدیرعامل آسترازنکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شرکت الکسیون خود را به‌عنوان پیشرو در حوزه سلامت معرفی کرده و محصولاتی برای تغییر زندگی بیماران مبتلا به بیماری‌های نادر ارائه کرده است. خرید این شرکت به ما امکان می‌دهد تا حضور خود را در ایمونولوژی تقویت کنیم.»

براساس اعلام استرازنکا، هیات‎های مدیره هر دو شرکت این قرارداد را تائید کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این قرارداد در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ نهایی شود.

این امر همچنین شانس دستیابی به هدف ۴۰ میلیارد دلاری فروش داروی Soriot را تا سال ۲۰۲۳ را افزایش می‌دهد. سال گذشته این شرکت ۵ میلیارد دلار فروش داشته که نسبت به سال پیش از آن ۲۱ درصد رشد را تجربه کرده است که بیشتر این فروش مربوط به داروی Soliris بوده که برای درمان یک بیماری نادر طراحی و تولید شده‌است. شرکت الکسیون به دنبال کسب درآمد حدود ۹ تا ۱۰ میلیارد دلار برای سال ۲۰۲۵ است. در مقایسه، فروش جهانی آسترازنکا در سال ۲۰۱۹ به ۲۳٫۶ میلیارد دلار رسیده است، که سالانه ۱۲ درصد افزایش را تجربه کرده است.

الکسیون یکی از شرکت‌های مطرح در زمینه درمان‌های بیماری‌های نادر است و یکی از گران ‌قیمت‌ترین داروهای جهان برای درمان یک بیماری خونی نادر را تولید می‌کند.

به اعتقاد هولز شرکت الکسیون براساس نسبت قیمت و درآمد خود یکی از ارزان‌ترین سهام‌ها را در میان شرکت‌های زیست‌فناوری در جهان است.

آسترازنکا دارای موقعیت تثبیت شده‌ای در حوزه سرطان دارد و داروی سرطان ریه، موسوم به Tagrisso را در لیست محصولات خود دارد. این شرکت همچنین محصولی برای بیماری‌های قلبی عروقی، کلیوی و متابولیک به بازار عرضه کرده است.