صادرات دستگاه ایرانی «شبیه‌ساز آموزشی عمل جراحی چشم» به چین

شرکت دانش‌بنیان آتیه پردازان شریف موفق به صادرات شبیه‌سازهای پزشکی با نام تجاری سیمدیکس SiMedix®  به کشور چین شد.

بهبود کیفیت در آموزش عالی، از رویکردهایی است که در دهه‌ی اخیر در بسیاری از نظام‌های آموزش عالی، مورد توجه قرار گرفته است. از سویی، آموزش پزشکی برای آن‌که بتواند پاسخگوی تغییر و تحولات سریع پزشکی باشد، ناگزیر از تغییر است و باید از روش‌های نوین آموزشی بهره گیرد که یکی از این روش‌ها، آموزش مبتنی بر شبیه‌سازی است. در مراقبت بهداشتی، تأکید بر ارائه‌ی مراقبت صحیح و ایمن بوده است و شبیه‌سازی و شبیه‌سازها با کمترین تهدید محیطی، اجازه‌ی تمرین را به فراگیران، برای حصول این هدف فراهم می‌کنند. بنابراین، آموزش و ارزیابی بر پایه‌ی شبیه‌سازی، نقش مهمی در تأمین ایمنی بیمار ایفا می‌کند. ضمن اینکه در این روش، فراگیران برای عملکردی مطمئن و موثر در آینده آماده می‌شوند.

شبیه‌سازی پزشکی، یک رویکرد نوین برای آموزش حرفه‌ای در حوزه‌ی سلامت است که به متخصصان کمک می‌کند تا شرایط واقعی را از طریق مدل‌های فیزیکی یا واقعیت مجازی (VR) در شرایطی کاملا کنترل شده، تجربه نمایند و بر مهارت خود بیفزایند. امروزه در صنعت سلامت، شبیه‌سازی، پلی میان کلاس‌های درس و اتاق‌های عمل، تلقی می‌شود.

تاکنون شبیه‌سازهای آموزشی پزشکی زیادی در دنیا توسعه یافته است. از پیچیده‌ترین این شبیه‌سازها، شبیه‌سازهای مورد استفاده در حوزه‌ی چشم‌پزشکی است. اغلب عمل‍‌های جراحی موجود در چشم‌پزشکی؛ همچون عمل فیکو برای آب مروارید (کاتاراکت) چشم، از نوع عمل‌های جراحی در مقیاس میکرو هستند. این عمل‌های جراحی، در عین ساده بودن، نیاز به مهارت بالایی دارند. چراکه نیاز است تا هماهنگی میان دست و چشم جراح جهت کار با ابزار و میکروسکوپ مربوطه بسیار بالا باشد و جراحی با بیشترین دقت ممکن انجام شود. اشتباه کوچکی در این عمل جراحی، ممکن است به نابینا شدن بیمار یا عوارضی جبران‌ناپذیر منجر شود.

شرکت دانش‌بنیان آتیه‌پردازان شریف، یکی از شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه‌ی شبیه‌سازهای پزشکی مبتنی بر واقعیت مجازی است که محصولات خود را با نام تجاری SiMedix (سیمِدیکس) عرضه می‌نماید. این شرکت توانسته است محصول شبیه‌ساز آموزشی عمل جراحی چشم را با نام تجاری OpSim با دو ماژول عمل جراحی آب مروارید چشم و عمل جراحی جراحی ویتره – رتین روانه‌ی بازار کشور نماید و باعث شود تا جمهوری اسلامی ایران، در بین دو  کشور دارنده‌ی این فن‌آوری قرار گیرد (در کنار کشور آلمان). شایان ذکر است که قیمت این دستگاه شبیه‌ساز ایرانی، تقریبا نصف قیمت نمونه مشابه آلمانی خود است.

OpSim از ایده‌ی ساخت تا صادرات

ایده‌‌ی ساخت محصول OpSim در سال ۱۳۹۲ مطرح شد و در همان ابتدای امر، مورد تحسین رئیس وقت دانشگاه صنعتی شریف (رضا روستا آزاد) قرار گرفت.

شرکت آتیه پردازان شریف با یک سرمایه‌گذاری مناسب و به کارگیری حدود ۳۰ تا ۵۰ نفر از مهندسان و متخصصان جوان و با تجریه (در حوزه‌ی مکانیک، برق، مهندسی صنایع، مهندسی پزشکی و …) دانشگاه صنعتی شریف و استفاده از مشاورین چشم ‌پزشک قهار به خصوص در داشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در همان سال ۱۳۹۲شروع به ساخت محصول OpSim نمود و با توجه به سطح بالا بودن فن‌آوری این محصول، بازه‌ی زمانی ۳ ساله را برای ساخت این محصول، هدف‌گذاری نمود.

در سال ۱۳۹۵، نسخه‌ی اولیه‌ی محصول OpSim در چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران (۲۰۱۶) معرفی شد و با توجه به دانش‌بنیان بودن آن، محصول OpSim توسط جناب آقای دکتر سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) رونمایی شد.

رونمایی از اولین نسخه‌ی محصول OpSim در نمایشگاه ساخت ایران ۲۰۱۶ توسط دکتر ستاری

نسخه‌ی دوم محصول OpSim نیز در پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران (۲۰۱۷ – ۱۳۹۶)، ۲۷اُمین کنگره‌ی چشم پزشکی ایران و چندین نمایشگاه متنوع دیگر، در معرض دید افراد و متخصصان فعال در حوزه‌ی آموزش در صنعت سلامت قرار گرفت و بسیار مورد توجه واقع شد.

نمایشگاه ساخت ایران ۲۰۱۷

تقریبا تمامی اساتید و روسای مراکز آموزش چشم پزشکی موجود در کشور از تجهیز OpSim بازدید کرده و کارایی و موارد فنی آن را تائید نموده‌اند. دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اولین خریداران این محصول بودند و در هنگام انتشار این خبر، دانشگاه‌عای علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز و چند دانشگاه دیگر از این دستگاه در آموزش‌های خود استفاده می‌کنند.

در اوخر سال ۱۳۹۷ و همزمان با رونمایی از نسخه سوم دستگاه، باتوجه بررسی‌های تیم تحقیق و توسعه‌ی شرکت آتیه ‌پردازان شریف، این شرکت تصمیم گرفت تا با توجه به به جذابیت بازار بین‌المللی محصول OpSim، در کنار فروش در بازار داخلی، صادرات محصول OpSim را برای سال ۱۳۹۷ در دستور کار خود قرار دهد. بدین منظور، یک کارگروه برای صادرات این محصول و اخذ استانداردهای بین‌المللی لازم جهت این موضوع ایجاد شد.

کشورهای چین، هند، روسیه، سنگاپور و ترکیه از اولین بازارهای هدف بین‌المللی برای صادرات قرار گرفتند. حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و مذاکرات مستقیم با طرف‌های خارجی با قدرت در پیش گرفته شد. نمایشگاه‌های Medical Fair Asia 2018 سنگاپور، CIMIF2018 چین، APAO2019 تایلند از جمله نمایشگاه‌های مهم و تخصصی بودند که دستگاه OpSim در آن‌ها رو نمایی شد.

در نهایت، در ابتدای سال جدید میلادی (۲۰۲۱)، اولین دستگاه شبیه‌ساز عمل جراحی چشم ایرانی به کشور چین صادر شد.