تولید محصولات نانو برای مقابله با کرونا در کوبا

در دیدار رئیس جمهور کوبا با دانشمندان این کشور، از چند محصول نانویی تولید شده در کوبا در حوزه شناسایی و مقابله با کرونا رونمایی شد.

دانشمندان کوبایی از فناوری نانو برای مقابله با ویروس کرونا استفاده می‌کنند. میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهور این کشور، در کاخ انقلاب با دانشمندان و متخصصانی که بیش از ده ماه برای مقابله با ویروس کرونا در کوبا فعالیت داشته‌اند، ملاقات کرد.

در این جلسه رئیس‌جمهور کوبا تاکید داشت که در شرایط پیچیده فعلی که ویروس کرونا در جهان همه‌گیر شده، حمایت از علم یک کار بنیادی است. در بخشی از این جلسه، از چندین دستاورد کوبا در این حوزه رونمایی شد.

یکی از این دستاوردها، معرف‌های مبتنی بر فناوری ‌نانو برای استخراج مغناطیسی RNA است، گام دیگری از عزم ملی کوبا برای دستیابی به حاکمیت فناوری و جایگزینی واردات گران قیمت برای شناسایی بیماری کرونا است.

دکتر آنجلینا دیاز گارسیا، مدیر مرکز مطالعات پیشرفته کوبا، توضیح داد که این معرف آزمایشگاهی اجازه استخراج ماده ژنتیکی را می‌دهد، که یک مرحله اساسی در فرایندهای آزمایش PCR است.

دیاز گارسیا گفت که این محصول توسط موسسه پزشکی تروپیکال پدرو کوری تأیید شده ‌است و دارای تطابق با معرف‌های وارداتی به کوبا است. این محصول نیازی به سرمایش ندارد و همچنین با الزامات سازمان تنظیم مقررات دارو‌ و تجهیزات پزشکی جمهوری کوبا، CECMED مطابقت دارد.

دکتر دیاز گارسیا اعلام کرد که تعهد ساخت کیت در حدود ۲۰ هزار استخراج روزانه برای سال جاری میلادی است. در تولید این محصول، مراکز مختلفی دخالت دارند که شامل چندین موسسه و همچنین کارگران خود اشتغال است.

تاکنون کوبا موفق به تولید ادوات نمونه‌برداری، وسیله حمل و نقل و انتقال نمونه‌های جمع‌آوری شده و اکنون این معرف‌های مربوط به تشخیص کرونا شده‌ است.

دکتر رولاندو پرز رودریگز، مدیر علوم و نوآوری BioCubaFarma ، تأیید کرد که ایده اصلی در این مسیر، راه‌اندازی سیستم کامل تشخیص کرونا است.

این محقق توضیح داد: «ظرفیت‌های جدید نه تنها برای کووید ۱۹ بلکه برای هر بیماری با منشأ ویروسی، باکتریایی، بیماری‌های مزمن غیر قابل انتقال از جمله سرطان مناسب است.»

وی افزود: «هر آنچه برای تشخیص مولکولی مورد نیاز است در کوبا تولید می‌شود و وی تأیید کرد که تا سال ۲۰۲۲، کوبا از تمام این فناوری برخوردار است.»