تولید پچ ‌پوستی نانویی که باعث تسکین درد می‌شود

براساس نتایج تحقیقاتی که به تازگی انجام شده، یک پچ پوستی بدون دارو که از فناوری ‌نانو برای کمک به کاهش سطح درد استفاده می‌کند، توانسته است درد افرادی که با آرتروز، نوروپاتی و درد اسکلت عضلانی زندگی می‌کنند را به میزان قابل توجهی تسکین دهد.

 

پچ ضددرد کایلو حاوی میلیاردها نانوذره ساخته شده از مس، نقره و سیلیسیم است که به انتقال سیگنال‌های الکترومغناطیسی از سیستم عصبی کمک می‌کند. از نظر تئوری، نانوذرات به‌عنوان «پلی» در مسیرهای عصبی ملتهب عمل می‌کنند و توانایی مسیرهای عصبی را در انتقال صحیح سیگنال‌های درد بازیابی می‌کنند.

این پچ توسط شرکت پین‌رلیف تکنولوژیز (Pain Relief Technologies) ساخته شده‌ است که به ادعای این شرکت، این پچ قادر است در عرض چند ثانیه باعث تسکین طبیعی درد در هر جای بدن شود.

در مطالعه انجام شده روی ۶۶ بیمار در حالی‌که به مصرف داروهای ضددرد خوراکی مانند مواد افیونی و داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAID) ادامه می‌دادند، از این پچ کایلو استفاده کردند.

پس از ۳۰ روز، سطح درد گزارش شده به‌طور قابل توجهی کاهش یافت و ۹۸ درصد بیماران گفتند که مصرف داروهای خوراکی را کاهش داده یا قطع کردند. خلق و خو، خواب، توانایی راه رفتن و سایر اقدامات مربوط به کیفیت زندگی آن‌ها نیز بهبود یافته است.

یافته‌های این مطالعه در مجله Anesthesia and Pain Research منتشر شده‌است. این نتایج حاکی از آن است که اثرات ضددرد پچ کایلو بسیار طولانی مدت است. از هر چهار بیماری که در این آزمون شرکت کردند تقریباً یک نفر گفته است که پس از برداشتن پچ، درد آنها دوباره باز نمی‌گردد. بیش از نیمی از آنها گفتند که حداقل یک روز طول کشید تا درد از سر گرفته شود.

جفری گودین از محققان اصلی این پروژه می‌گوید: «دانش مدرن اجازه داده است که فناوری ‌نانو در سیستم‌های پچ پوستی مورد استفاده قرار گیرد و در مورد کایلو نیاز شما به داروها یا عوامل دارویی از بین برود. نتایج موقت این مطالعه فوق‌العاده مثبت است و ما منتظر مرحله بعدی هستیم که در آن از بیماران با درد خفیف، متوسط یا شدید داده‌هایی را جمع‌آوری کرده‌ایم.»

پچ کایلو با قابلیت استفاده مجدد بوده و می‌توان آن را بدون نسخه پزشک با قیمت ۱۱۹ دلار خریداری کرد.

یکی از مصرف‌کنندگان این پچ گفته است: «بلافاصله پس از قرار دادن آن در کمر، احساس گرما کردم و درد من به سرعت کاهش یافت. من روز بعد با راحتی نسبی توانستم به محل کار خود بروم.»