مستربچ‌های نانویی به سبک ‌شدن توربین‌های بادی کمک می‌کند

یکی از شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه پلیمری، با استفاده از فناوری ‌نانو مستربچ‌هایی ارائه کرده که می‌توان از آن برای سبک‌تر و کارامدتر کردن محصولات پلیمری استفاده کرد. یکی از کاربردهای این مستربچ‌ها، تولید پره‌های توربین‌ها بادی است.

شرکت صنایع شیمیایی سابیک (SABIC) یک ترکیب منحصر به فرد از PET را ارائه کرده که در آن از یک فناوری ‌نانو پیشرفته استفاده شده‌ است. این فناوری تولید کارآمد فوم PET برای استفاده در ساختارهای ساندویچ را تسهیل می‌کند. علاوه‌بر این، این مستربچ نانوساختار در «رزین آگنوستیک» استفاده شده ‌است و به همین ترتیب می‌توان آن را با سایر رزین‌ها، فراتر از PET ترکیب کرد و براساس اظهارات مدیران شرکت سابیک، این فناوری گزینه‌ خوبی برای استفاده در طیف وسیعی از صنایع مختلف است.

این ترکیب موسوم به LNP Colorcomp WQ117945 موجب بهبود کنترل هسته و رشد سلول می‌شود؛ در نتیجه اندازه سلول کاهش یافته و توزیع یکنواخت و باریکی ایجاد می‌شود. بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که این ویژگی‌ها با به حداقل رساندن جذب رزین در ساختارهای ساندویچی، وزن فوم (محصول نهایی) را کاهش می‌دهد. همچنین این مستربچ می‌تواند به‌طور بالقوه خواص مقاومت برش/ فشار را برای کاهش خستگی بهبود بخشد. تقویت فوم‌های PET با ترکیب جدید LNP Colorcomp می‌تواند نیازهای صنایع مختلف نظیر صنایع دریایی، ساختمان و ساخت و ساز، بسته‌بندی و انرژی باد را برطرف کند.

سونامیتا آنونسیاسکو، مدیر توسعه کسب و کار شرکت سابیک می‌گوید: «ترکیب جدید LNP Colorcomp WQ117945 ما ممکن است به گسترش استفاده از فوم‌ها PET در طیف وسیعی از کاربردها، از عایق‌بندی ساختمان و روکش فلزی گرفته، تا بدنه و عرشه قایق و پره‌های توربین کمک کند. علاوه بر بهبود خواص مکانیکی فوم PET، فناوری ما به کاهش وزن محصول نهایی کمک می‌کند. به‌عنوان مثال، مواد فوم سبک‌تر می‌توانند به طراحان اجازه دهند تیغه‌های بادی بلندتر و کارآمدتری ایجاد کنند. مواد سبک‌تر نیز اثرات زیست محیطی ناشی از حمل و نقل را کاهش می‌دهند. سابیک با همکاری خود به توسعه راه حل‌هایی ادامه می‌دهد که چندین جنبه عملکرد و پایداری را بهبود می‌دهد.»

دفع تیغه و پره‌های باد در حال تبدیل شدن به یک نگرانی جهانی است؛ زیرا به دلیل اندازه و پیچیدگی بسیار زیاد، بیشتر تیغه‌ها در حال حاضر به محل دفن زباله فرستاده می‌شوند. استفاده از فوم‌های PET در هسته پره‌های توربین بادی، گزینه‌ای سبک و قابل بازیافت برای صنایع ارائه می‌دهد. کاهش وزن نیز در طراحی تیغه باد مسئله اساسی است.

افزایش طول تیغه برای افزایش میزان تولید انرژی از حرکت باد، وزن قابل توجهی به تیغه اضافه می‌کند. استفاده از این نانومواد جدید می‌تواند موجب کاهش وزن و افزایش کارایی شود.