همکاری صنعت و دانشگاه برای تولید ارزان پراکسید هیدروژن با فناوری ‌نانو

شرکت فب‌تودی در قالب پروژه‌ای که از سال ۲۰۲۰ آغاز شده به دنبال تولید پراکسید هیدروژن به روشی ارزان و کارا است و در این مسیر قرار است از الکترودهای کاغذی حاوی گرافن استفاده شود.

شرکت فب‌تودی (Fab 2D) با دانشگاه لینکوپینگ، اهلستروم مونکسجو و رایس برای تولید کاغذ گرافن به‌منظور تولید الکتروکاتالیستی پراکسید هیدروژن همکاری می‌ کند.

پراکسید هیدروژن، H2O2، یک ترکیب شیمیایی پرکاربرد است که در حوزه‌های مختلف از رنگ کردن مو و سفید کردن دندان تا سفید شدن کاغذ استفاده می‌شود. H2O2 همچنین به‌عنوان یک معرف تجدیدپذیر شناخته می‌شود که می‌تواند کلید فناوری انرژی کارآمد و ارزان آینده باشد.

امروزه کمبود فناوری ارزان برای تولید موثر H2O2 از طریق الکتروکاتالیز وجود دارد. گرافن رسانایی بالایی دارد، سطح وسیعی را در اختیار محققان قرار می‌دهد و عملکرد آن به‌عنوان کاتالیزور الکتریکی بسیار عالی ثابت شده ‌است. محققان شرکت فب‌تودی با همکاری دانشگاه لینکوپینگ، اهلستروم مونکسجو و رایس RISE فناوری الکترود مبتنی بر کاغذ گرافنی را توسعه می‌دهند تا با استفاده از آن بتوانند اقدام به تولید H2O2 با سرعت و بازده بالا کنند.

سون فورسبرگ، مدیرعامل شرکت فب‌تودی، می‌گوید: «این پروژه‌ای بسیار جالب است، زیرا هیدروپراکسید می‌تواند به بخش مهمی از فناوری انرژی آینده تبدیل شود. در فب‌تودی ما ظرفیت بالایی برای تولید کاغذهای گرافنی شاهد هستیم؛ بنابراین، این برای ما پروژه بسیار هیجان‌انگیز است.»

براساس اطلاعات منتشر شده، این پروژه از مه ۲۰۲۰ آغاز شده و تا آوریل ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.