تولید پوشاک نانو با خاصیت آنتی‌باکتریال و آب‌گریز

امروزه در تولید پوشاک از انواع پارچه در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف استفاده می‌شود. این کالاها می‌توانند به سادگی توسط باکتری‌ها یا قارچ‌ها آلوده شوند که این موضوع به انتقال بیماری‌ها و عفونت‌های شدید منجر می‌شود. جلوگیری از آلوده شدن سطح این پارچه‌ها توسط میکروب‌ها می‌تواند به وسیله استفاده از یک عامل ضدباکتریایی فعال مانند نانوذرات درون ساختار آن‌ها یا اعمال پوشش‌های آنتی‌باکتریال صورت گیرد.

نانوذرات در اثر واکنش با غشای خارجی باکتری، موجب تغییرات ساختاری داخل باکتری و در نهایت نابودی آن می‌شود. از طرفی اعمال پوشش‌های دارای نانوذرات به ایجاد خاصیت آب‌گریزی در پوشاک کمک می‌کند و این ویژگی، عدم ایجاد لکه در سطح را به همراه دارد.شرکت پوشاک نانو پیشرو (برند نانو بنیتا) مستقر در سازمان پژوهش‌های صنعتی ایران است که با استفاده از فناوری‌های روز دنیا به‌صورت گسترده در تولید انواع مختلف پوشاک مانند پیراهن، تیشرت و شلوار با ویژگی‌های ضدآب، ضدلک و آنتی‌باکتریال فعالیت دارد.این شرکت علاوه بر تولید پوشاک، خدمات اعمال پوشش‌های حاوی جزو نانومتری دارای خواص آنتی‌باکتریال بر روی سطح پارچه و انواع پوشاک را ارائه می‌دهد.فعالیت ضدباکتریایی شاخصی از میزان توانایی محصول در از بین بردن باکتری‌های در تماس با آن است که از مقایسه لگاریتمی تعداد باکتری‌های موجود بر روی نمونهٔ شاهد و نمونهٔ محصول بعد از ۲۴ ساعت تماس با باکتری به دست می‌آید. طبق استاندارد، هنگامی که فعالیت ضدباکتریایی محصول بین ۲ تا ۳ باشد، اثرگذاری معنی‌دار است و اگر فعالیت ضدباکتریایی بیش از ۳ باشد اثرگذاری قوی دارد.

براساس آزمون‌های ضدباکتری و ضدقارچ انجام شده، پارچه مورد استفاده در تولید پیراهن در این شرکت قابلیت از بین بردن باکتری‌هایی از جمله klebsiella pneumoniae و S.Aureus را دارد. میزان «فعالیت ضدباکتریایی» این محصول مطابق با استاندارد ISO 11070 انجام شده است.

با توجه به شست‌وشوی پوشاک و امکان تضعیف خاصیت آب‌گریزی در گذر زمان، در تولید محصولات شرکت نانو پیشرو، به منظور پایداری خاصیت آب‌گریزی، در سطح پوشاک از پلاسما استفاده می‌شود.

با شرکت پوشاک نانو پیشرو بیشتر آشنا شوید

شرکت پوشاک نانو بنیتا با سابقه طولانی در زمینه تولید انواع پوشاک در سال‌های اخیر با استفاده از فناوری نانو در محصولات خود، توانسته بازار خود را گسترش دهد. عمدهٔ مشتریان این شرکت سازمان‌ها و ارگان‌های نظامی و دولتی هستند. در حال حاضر ۲۰ نفر در مجموعه پوشاک نانو بنیتا مشغول به‌کار هستند و این شرکت فروش سالانه‌ای در حدود ۳۰ میلیارد ریال دارد. عدم ثبات نرخ ارز و قاچاق پوشاک از مشکلات سالیان اخیر در روند فعالیت‌های این مجموعه است.

شرکت نانوپیشرو گواهینامه نانومقیاس برای تولید پیراهن آنتی‌باکتریال و آب‌گریز و مجوز نانومقیاس برای خدمات پوشش آنتی‌باکتریال پوشاک را در سال ۹۹ اخذ کرده است.