تولید مواد کنتراست‌دهنده برای تشخیص بهتر سرطان با سی‌ تی ‌اسکن

محققان نوعی رنگ مخصوص ساختند که می‌توان با آن تصویربرداری از بافت‌های سرطانی را با دقت بیشتری انجام داد.

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی محققان دانشگاه ماساچوست لاول در حال توسعه یک روش تصویربرداری سه بعدی برای تشخیص بهتر سرطان پستان و سایر بیماری‌ها از جمله کووید ۱۹ هستند. این پروژه با حمایت ۷۵۰،۰۰۰ دلاری مرکز علوم زیستی ماساچوست به مدت سه سال، انجام می‌شود.

این فناوری پزشکی غیرتهاجمی از رنگ مخصوص کنتراست‌‌دهنده استفاده می‌کند که سلول‌های سرطانی پستان را تشخیص و به پزشکان امکان می‌دهد تا بافت انسان را در داخل بدن بهتر تصویربرداری کنند. این رنگ هنگامی‌که همراه با اسکنر محاسباتی توموگرافی (CT)، ترکیب می‌شود ابزاری به‌نام «طیفی شمارش فوتون» ارائه می‌دهد که سیگنال اشعه ایکس را در تومورها تقویت و تصاویر سه‌بعدی چند رنگ ایجاد می‌کند.

پروفسور مانوس گکیکاس از محققان این پروژه می‌گوید: «عوامل کنتراست‌دهنده، همراه با CT طیفی و یادگیری ماشینی، می‌توانند به تشخیص دقیق‌تر بیماری منجر شوند و به‌طور قابل توجهی به مداخله زودهنگام کمک کنند.»

گکیکاس از محققان این پروژه می‌گوید: «تا جایی که ما می‌دانیم، این اولین بار است که این نوع تحقیقات ترکیبی انجام می‌شود. این موضوع اهمیت CT اشعه ایکس در پزشکی را برجسته می‌کند، زمینه‌ای که دانشگاه ما در آن قوی است.»

براساس اطلاعات انجمن سرطان آمریکا، سرطان پستان شایع‌ترین نوع و دومین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان آمریکایی است. این سازمان تخمین می‌زند که حدود ۲۸۱،۵۵۰ مورد جدید سرطان پستان تهاجمی در سال جاری در زنان آمریکایی تشخیص داده می‌شود. بسیاری از موارد، هنگامی که بیماری در مرحله پیشرفته است کشف شده و باعث می‌شود که تشخیص زودهنگام برای بهبود چشم‌انداز و بقای بیماران مهم باشد.

نورالدین ملیکچی می‌گوید: «کشف ردپاهای اولیه این بیماری وحشتناک، میزان بقای بیماران را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد. من خوشحالم که می‌بینم چنین کارهایی در دانشگاه ماساچوست لاول انجام می‌شود.»

به گفته گکیکاس، این تیم تحقیقاتی بر این باورند که استفاده ترکیبی از رنگ مخصوص و تصاویر اشعه ایکس سه‌بعدی رنگی تولید شده توسط CT طیفی، انقلابی در تصویربرداری پزشکی ایجاد می‌کند.

این کار می‌تواند به رادیولوژیست‌ها در ایجاد تمایز بین بافت‌های سالم و سرطانی کمک کند. آنها می‌توانند از این تصاویر برای تعیین اینکه کیست یا تومور به معاینه بیشتر یا نمونه‌برداری نیاز دارد، استفاده کنند. داده‌های بدست آمده را می‌توان با استفاده از الگوریتم‌های بازسازی تصویر و یادگیری ماشینی، تکمیل کرد تا پیشرفت تومور در مراحل اولیه سرطان پستان قابل تشخیص باشد.

برخلاف عوامل کنتراست متعارف، رنگ تخصصی ساخته شده توسط تیم تحقیقاتی می‌تواند سلول‌های سرطانی را به‌طور خاص هدف قرار دهد و برای مدت طولانی در بدن باقی بماند، که به گفته محققان دقت تشخیص را بهبود می‌دهد.