پوششی که فضای داخلی خودرو را استریل می‌کند!

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری ‌نانو، پوشش جدیدی طراحی کرده که می‌توان آن را روی چرم یا پارچه در فضای داخلی خودرو به کار برد و ویروس‌ها را از سطح صندلی‌های حذف نمود.

شرکت نانوبیونیک (Nanobionic) پوششی مبتنی بر مواد معدنی ایجاد کرده است که باعث کاهش ویروس‌ها در سطوح داخلی خودرو می‌شود. این پوشش استریل کننده روی سطح چرم‌ طبیعی، پلاستیک، پارچه و چرم مصنوعی قابل استفاده است.

مطالعات انجام شده توسط دکتر بریل و دکتر استینمن در موسسه بهداشت و میکروبیولوژی در آلمان، اثربخشی این پوشش را در غیرفعال کردن ویروس روی چرم را نشان داده است. این مطالعه نشان داد، در صورتی که صندلی‌ها یا فرمان به مدت ۳۰ دقیقه در ۱۰۴ فارنهایت یا ۴۰ درجه سانتیگراد گرم شوند، عملکرد استریل کردن سطح با پوشش انجام شده و با این کار پوشش روی سطح می‌تواند میزان قابل توجهی ویروس‌ را از بین ببرد. آن‌ها نشان دادند که این کار ۶۵٫۳ درصد ویروس‌ها را روی سطح کاهش داده و غیرفعال می‌کند.

علاوه‌بر این، خواص حفظ گرما در پوشش نانوبیونیک اعمال شده به چرم، پارچه، وینیل و چرم مصنوعی نشان داده است که این پوشش می‌تواند باعث گرم شدن سریع‌تر صندلی‌ها و فرمان خودرو شود، بنابراین از مصرف انرژی بیشتر جلوگیری شده، که این امر برای صرفه‌جویی در انرژی در فصول سرد سال در وسایل نقلیه الکتریکی بسیار مهم است. در یک آزمایش کمی، پوشش نانوبیونیک ۸۱ درصد بهبودی در ویژگی‌های حفظ گرما در پارچه معمولی و ۱۵۰ درصد برای قسمت جلویی و ۱۷۸ درصد برای قسمت پشتی چرم را نشان داد.

سطوح داخلی وسایل نقلیه، محلی برای ایجاد ویروس و باکتری است که برای روزها روی سطح فعال می‌ماند. نوآوری در فناوری این پوشش تغییری بزرگ برای صنعت خودرو است و باعث می‌شود این پوشش در تأمین نیازهای صنعت خودرو پیشرو باشد و نه تنها از نظر بهداشت، بلکه از منظر دوام نیز تاثیر مهمی داشته باشد.