نانوحسگری که برای نظارت بر عملکرد باتری‌ها مناسب است

پاراگراف (Paragraf)، متخصص دستگاه‌های الکترونیکی مبتنی بر گرافن، از حسگر اثر هال گرافنی خبر داد که برای کاربردهایی نظیر باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی (EV) طراحی شده ‌است.

حسگر گرافنی اثر هال GHS01AT برای استفاده در محیط‌های نسبتاً کم میدان و دمای طبیعی محیط بهینه شده ‌است. قدرت‌ تفکیک‌ اندازه‌گیری میدان مغناطیسی این حسگر در محدوده حسگرهای مغناطیسی پیچیده است، با این وجود با اندازه کوچک و سهولت استفاده از حسگر اثر هال، این حسگر قادر است به طیف وسیعی از وظایف نظارتی فراتر از فناوری‌های معمولی پاسخ دهد.

با بررسی عوامل و پارامترهای مختلف، این حسگر به ویژه برای بازار باتری مناسب است. با استفاده از آن‌ها، می‌توان درک دقیق و محلی‌سازی شده (نقطه به نقطه) از رفتار سلول باتری را دریافت کرد.

با توجه به پارامترهای عملکردی که GHS01AT ارائه می‌دهد، می‌توان نقشه‌برداری دقیق از زمان واقعی مقاومت داخلی سلول محلی را با هر گونه تغییر در مکان‌های مختلف سلول در طی دوره‌های شارژ / تخلیه مکرر انجام داد. درصورت بوجود آمدن نقاط داغ، نقشه‌برداری محلی از مقاومت سلول داخلی در این مناطق می‌تواند درک صحیحی در مورد فرآیندهای فیزیکی رخ داده در باتری به‌دست آورد، فرآیندهایی که منجر به داغ شدن باتری می‌شوند.

به‌عنوان مثال، ممکن است داغ شدن نشانه علائم هشدار اولیه باشد که می‌توانند در حین کنترل کیفیت به‌دست آید. حتی ممکن است اطلاعات لازم برای کمک به توسعه شیمی باتری و طراحی بهتر را فراهم کند که در کل از خطر خرابی احتمالی یا داغ شدن جلوگیری کند.

علاوه‌بر این، از حسگرها می‌توان برای اندازه‌گیری جریان وارد شده به داخل سلول‌ها استفاده کرد. این روش وسیله‌ای غیرمستقیم برای اندازه‌گیری داده‌های میدان مغناطیسی در زمان واقعی است.

با استفاده از تک لایه گرافن (با ضخامت nm 0.34)، GHS01AT تحت تأثیر میدان‌های الکترومغناطیسی درون صفحه‌ای قرار نمی‌گیرد که به شدت بر مکانیسم‌های حسگر تأثیر می‌گذارد.

علاوه‌بر حسگر، شرکت پاراگراف کیت GHS Array Starter خود را نیز عرضه است. این صفحه جمع و جور امکان اندازه‌گیری هم‌زمان حداکثر ۸ حسگر GHS01AT را فراهم می‌کند. هر حسگر با یک کابل رابط ۱٫۵ متری به یک کاوشگر متصل شده و برای نظارت هم‌زمان دما و اصلاح دما، از حسگر دمایی مخصوص به خود بهره می‌برد. این سخت‌افزار پلاگین بوده و استفاده از آن ساده است.

پاراگراف در نزدیکی شهر کمبریج واقع شده ‌است. این شرکت یک روش اختصاصی برای تولید تک لایه‌های گرافن دارد که می‌توان با آن گرافن را مستقیم روی سیلیکون، کاربید سیلیکون، یاقوت کبود و گالیم نیترید قرار داد.