نانوپوششی که بدنه کشتی‌ها را از گزند خوردگی مصون می‌دارد

نتایج اولیه تست‌های شرکت تالگا نشان می‌دهد که احتمال اثربخش بودن استفاده از گرافن به‌عنوان پوشش برای بدنه کشتی‌های تجاری را تایید می‌کند.

یک ارائه‌دهنده مواد آند باتری پیشرفته و افزودنی‌های گرافن در استرالیا اولین نقطه عطف آزمایش پوشش مبتنی بر گرافن را برای بدنه کشتی‌های تجاری اعلام کرد.

گروه تالگا (Talga Group) نشان داده است که بازرسی از اولین کشتی پوشش داده شده با فیلم مبتنی بر گرافن که در سال ۲۰۱۹ به آب انداخته شد، موفقیت‌آمیز بوده و این پوشش‌های گرافنی شرایط سخت دریا و تقاضای شدید صنعت حمل و نقل تجاری را به‌طور چشمگیری تحمل کرده است.

تیم تحقیقاتی این شرکت پس از بازرسی ۱۵ ماهه، متوجه شد که در بخشی از کشتی که با پوشش گرافنی آن‌ها موسوم به Talcoat پوشیده نشده بود و در عوض با جایگزین‌های تجاری فعلی پوشش داده شده بود، نشانه‌هایی از خوردگی وجود دارد که در جای دیگر بدنه کشتی وجود ندارد. این موضوع تایید می‌کند که پوشش‌های گرافنی می‌توانند نسبت به پوشش‌های رایج مقاومت بدنه کشتی را بهبود دهند. این نتایج نشان می‌دهد که Talcoat می‌تواند جایگزین پوشش‌های فعلی بدنه کشتی شود، پوشش‌هایی که در برخی از آن‌ها مواد مضر و مواد شیمیایی خطرناک وجود دارد.

مارک تامپسون، مدیرعامل تالگا می‌گوید: «ما بسیار خرسندیم که شاهد این نتایج جالب توجه در استفاده از Talcoat در شرایط سخت حمل و نقل تجاری هستیم.»

مسئولان شرکت تالگا کشتی دیگری را با Talcoat پوشاندند اما هنوز منتظر نتایج آزمایش آن در دریا هستند. تأخیر در به‌دست آوردن این مجموعه نتایج دوم به دلیل محدودیت‌های سفر است.

هر دو کشتی هنوز در حال سرویس‌دهی فعال هستند؛ بنابراین، آزمایش Talcoat در شرایط دریا ادامه خواهد یافت و این تیم انتظار دارد که نتایج مثبت نیز ادامه یابد.

گرافن به‌دلیل خواص مکانیکی جالب توجهی که دارد، گزینه خوبی برای استفاده به‌عنوان افزودنی در پوشش‌های دریایی است. این ماده به پوشش‌ها قدرت عالی می‌دهد در حالی که از انعطاف‌پذیری و وزن پایینی نیز برخوردار است.

از نظر کاربردهای دریایی، گرافن به دلیل اینکه از نظر شیمیایی بی‌اثر است، می‌تواند مقاومت بالایی در برابر خوردگی داشته باشد. عملکرد مثبت گرافن فقط برای شرکت‌های حمل و نقل دریایی در بخش کاهش ساییدگی کشتی‌ها نیست. با جلوگیری از پوسته پوسته شدن رنگ از بدنه، گرافن می‌تواند به محافظت از اکوسیستم‌های دریایی بپردازد و از قرار گرفتن این اکوسیستم در معرض مواد سمی جلوگیری کند.

نتایج مثبت حاصل از آزمایش دریایی Talcoat، شرکت تالگا را متقاعد کرده است تا در تحقیقات مربوط به پوشش‌های مبتنی بر گرافن سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهد.

این شرکت توسعه پوشش‌های ضدآلودگی برای کاربردهای دریایی، پوشش‌هایی برای بسته‌بندی‌های ضدآب و پوشش‌های ضدباکتریایی که می‌توان روی پلاستیک‌ها و فلزات اعمال کرد، را آغاز خواهد کرد. علاوه‌بر این، بخش تحقیقاتی این تیم به تولید پوشش‌های ضدخوردگی مشابه Talcoat ادامه خواهد داد.