همکاری مشترک برای ورود باتری‌های نانویی به صنعت خودرو

شرکت اسکلتون تکنولوژیز (Skeleton Technologies) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه باتری و ابرخازن نانویی است و از جمله بزرگترین تولیدکنندگان اروپایی ادوات ذخیره انرژی مبتنی بر ابرخازن به حساب می‌آید. این شرکت به‌تازگی برای ورود به بازار خودروی آسیا از طریق همکاری راهبردی و سرمایه‌گذاری با ماروبینی (Marubeni) اقدام کرده است.

به‌عنوان بخشی از این توافق‌نامه، شرکت ماروبینی بیش از ۴۱٫۳ میلیون یورو در شرکت اسکلتون سرمایه‌گذاری کرده است. پیش از این، سرمایه‌گذاری توسط ماروبینی در اسکلتون انجام شده اما کل مبلغ سرمایه‌گذاری در اسکلتون اعلام نخواهد شد.

این همکاری در وهله اول روی خط تولید ابرباتری اسکلتون متمرکز خواهد بود که دارای قابلیت شارژ ۱۵ ثانیه‌ای و صدها هزار چرخه شارژ/تخلیه است و فرصت‌های شغلی چند میلیارد یورویی را ارائه می‌دهد. علاوه‌بر این، این دو شرکت قصد دارند در مورد کاربردهای جدیدی برای گرافن انحنادار ویژه شرکت اسکلتون، که مزایای فناورانه و رقابتی دارد، همکاری کنند.

ماسایوکی اوموتو، مدیر ارشد بخش توسعه کسب و کار شرکت ماروبینی می‌گوید: «اسکلتون تکنولوژیز کاملاً در مجموعه ما جای می‌گیرد زیرا فضای خالی موجود در حوزه دستگاه‌های ذخیره انرژی با قدرت بالا، بادوام و با چرخه بالا و کارآمد را پر می‌کند.»

طبق گفته ماسایوکی اوموتو، شرکت اسکلتون تکنولوژیز مزیت رقابتی خود را در کاربردهای واقعی ثابت کرده است و کشش تجاری قوی خود را نشان داده است. اوموتو خاطرنشان کرد: «ما خوشحالیم که از اسکلتون تکنولوژیز پشتیبانی می‌کنیم زیرا می‌بینیم که علاوه‌بر مزیت فنی، آن‌ها قابلیت مقیاس‌پذیری نیز دارند. شرکت اسکلتون تکنولوژیز در پروژه «نوآوری باتری اروپا» ۳ میلیارد یورو در کنار شرکت‌هایی مانند تسلا و بی‌ام دبلیو دریافت کرده است که نشان از اهمیت جایگاه اسکلتون در این حوزه دارد.»

اسکلتون تکنولوژیز در حال حاضر در حال توسعه سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری باتری بوده و توسعه یک خط تولید جدید برای بخش خودرو را در دست اجرا دارد. همکاری با شرکت ماروبینی شامل آسیا، به استثنای چین و هند است و منابع جدیدی را برای تجارت ابرباتری مبتنی بر گرافن برای اسکلتون تکنولوژیز ارائه می‌دهد. این راه حل جدید ذخیره انرژی، فناوری مکمل برای باتری‌های یون لیتیوم و سلول‌های سوختی هیدروژنی است که باعث بهبود کارایی و عملکرد کلی سیستم می‌شود.

تعاوی مادیبرک، مدیرعامل اسکلتون تکنولوژیز می‌گوید: «همکاری ما با ماروبینی موجب خواهد شد که بازار خودروی آسیا از فناوری ما در آینده نزدیک استفاده کند زیرا کاهش هزینه بسیار سریعتر از باتری‌های یون لیتیوم خواهد بود.»

اسکلتون تکنولوژیز و ماروبینی در حالی که تمرکز زیادی بر گسترش بازار حمل و نقل برقی و مبتنی بر هیدروژن دارند، همچنین در مورد کاربردهای جدید مواد گرافن منحنی ابداعی شرکت اسکلتون تکنولوژیز، همکاری خواهند کرد.

چندی پیش شرکت ایرلندی رایت‌باس، شروع به آزمایش خازن‌های جدید اسکلتون تکنولوژیز روی اتوبوس‌های مجهز به پیل‌های سوختی کرده است. در این اتوبوس‌های هیدروژنی، ابرخازن‌های شرکت اسکلتون نقش حمایتی مهمی دارند. سامانه ابرخازنی با استفاده از بازیابی انرژی ترمز و استفاده مجدد آن‌ها برای ایجاد شتاب، به تامین انرژی اتوبوس کمک می‌کند. خازن‌های فوق‌العاده قوی به ‌دلیل توانایی شارژ مجدد در چند ثانیه و پایداری بیشتر نسبت به باتری‌ها، مزیت‌ بیشتری دارند.