تقویت زیرساخت ‌نانو برای تولید زیست‌تراشه

شرکت آرچر متریالز (Archer Materials) با تقویت زیرساخت‌های خود به‌دنبال تولید زیست‌تراشه‌هایی با قابلیت استفاده تشخیصی در پزشکی است.

شرکت آرچر متریالز (Archer Materials) به‌تازگی از پیشرفت‌ها و دستاوردهایی در بخش توسعه زیست‌تراشه‌های نانویی خبر داده است.

این شرکت با بهره‌مندی از زیرساخت‌هایی به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار به‌دنبال ساخت زیست‌تراشه در استرالیا است. در گذشته، قبل از اینکه آرچر متریالز از روش‌های ساخت ریخته‌گری نیمه هادی محلی استفاده کند، در هر ۱ سانتیمتر مربع یک حسگر قرار داده می‌شد. اکنون، با داشتن این فناوری جدید، این شرکت اجزای کلیدی زیست‌حسگر را کوچک کرده و در قالب تراشه روی سیلیکون کوچک‌سازی کرده است. با این فناوری بیش از ۱ میلیون قطعه حسگر در یک منطقه ۱ سانتیمتر مربع قابل پیاده‌سازی است.

دکتر محمد چوکار، مدیرعامل آرچر متریالز می‌گوید: «آرچر فناوری‌های مستعدی را به‌کار گرفته تا یک چالش جهانی که دارای پیامدهای اقتصادی-اجتماعی قابل توجهی است، پاسخ دهد. ما قصد داریم تا از نظر راهبردی شکاف‌های توانایی صنعت را رفع کنیم. در آرچر، کارکنان ما سابقه اثبات شده‌ای در تولید مالکیت معنوی دارند که ارزش محافظت در سطح بین‌المللی را دارد. این شرکت به سرعت می‌تواند دانش را به دارایی‌های قوی IP تبدیل کند که پایه تجاری‌سازی بلند مدت با ارزش بالا دارد.»

اصول طراحی زیست‌تراشه آرچر شامل استفاده از مواد مبتنی بر گرافن اختصاصی به‌عنوان مدارهای مجتمع برای تشکیل عناصر اصلی حسگر در فناوری آزمایشگاه روی تراشه است. هدف نهایی استفاده از زیست‌تراشه در تشخیص بیماری‌های تنفسی است.

آرچر مجموعه‌ای از مواد جدید گرافنی را تولید کرده است که می‌توانند به‌طور مستقیم برای افزایش زیست‌حسگری و پردازش اطلاعات استفاده شوند. با استفاده از گرافن می‌توان جوهرهای زیست سازگار و قابل انحلال در آب تولید کرد که بی‌نیاز از حلال‌های شیمیایی خطرناک بوده و می‌توان دامنه شناسایی زیست‌مولکول‌ها را با استفاده از آن افزایش داد. با استفاده از شیمی محاسباتی و سنتز آزمایشگاهی، گزینه‌های احتمالی مورد استفاده در زیست‌حسگرها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

شرکت آرچر در مراحل اولیه تجاری‌سازی این زیست‌فناوری مبتنی بر گرافن است و با مشاوران فنی و تجاری مستقل در صنعت زیست‌فناوری استرالیا همکاری دارد. زیست‌حسگرها در صنعت پزشکی برای بهینه‌سازی مراقبت از بیماران و رهگیری سریع بیماری‌ها استفاده می‌شوند. شرکت آرچر در حال توسعه فناوری منحصربه‌فردی است که در آن از گرافن برای تولید حسگر زیستی استفاده می‌شود. با توسعه این فناوری، شرکت آرچر به‌دنبال ایجاد مشارکت با شرکت‌های زیست‌فناوری بزرگ است.