همکاری برای تسریع تجاری‌سازی یک نانوواکسن ضدکرونا

شرکت باکستر بیوفارما (Baxter Biopharma) وارد قرارداد همکاری با شرکت نوواواکس (Novavax) شده ‌است. قرار است باکستر بیوفارما به نوواواکس در توسعه نانوواکسن ضدکرونا کمک کند.

نوواواکس یکی از شرکت‌های توسعه‌دهنده واکسن ضدکرونا بوده که در حال حاضر به‌دنبال تجاری‌سازی نوعی واکسن حاوی نانوذرات است. باکستر بیوفارما یک سازمان تولید قرارداد (CMO) است که متخصص در داروهای تزریقی، از جمله واکسن‌ها است. انتظار می‌رود این توافقنامه برای تولید تجاری مقیاس بالا باشد تا تولید و توزیع واکسن ضدکرونا در بازارهای بریتانیا و اروپایی تسهیل شود. واکسن نانویی ضدکرونای شرکت نوواواکس در حال حاضر در فاز سوم کارآزمایی بالینی قرار دارد و هنوز برای استفاده مجاز تایید نشده‌ است.

ماری کیلی، قائم مقام شرکت بیوفارما می‌گوید: «تلاش برای توسعه واکسن‌ها، فرصت‌هایی را برای شرکای صنعتی ایجاد می‌کند تا توانایی‌های منحصر به فرد و تخصص خود را به نفع همه به اشتراک گذاشته و فرصت‌های موجود در بازار را نیز مورد استفاده قرار دهند. ما از این فرصت برای کار با یک شرکت نوآورانه مانند نوواواکس استفاده می‌کنیم و منتظر کمک به توسعه این واکسن و ورود آن به بازار هستیم.»

واکسن نواواکس از یک پروتئین سنبله‌ ویروس کرونا استفاده می‌کند. این شرکت سال‌هاست که روی توسعه فناوری نانوذرات نوترکیب خود کار کرده و اولین واکسن ضدکرونای خود را با استفاده از این روش در بهار تولید کرد. در تابستان، آزمایش‌های بالینی اولیه نشان داد که این واکسن بی‌خطر است و کارآزمایی‌های دیگری نیز در آمریکا و سایر کشورها وارد مرحله برنامه‌ریزی شد. واکسن به‌صورت تزریق در دو دوز بوده که با وارد کردن یک بخش پروتئینی پاسخ ایمنی را در بدن ایجاد می‌کند و پادتن‌هایی در بدن تشکیل می‌شود که از اتصال ویروس کرونا به سلول‌های گیرنده جلوگیری می‌کند. این پروتئین با مواد کمکی ویژه این شرکت ترکیب شده‌است، ماده‌ای که برای افزایش عملکرد واکسن طراحی شده‌‌است.

ریک کراولی، معاون اجرایی نوواواکس می‌گوید: «اولویت ما این است که یک واکسن ایمن و مؤثر بر علیه کرونا توسعه داده و آن را به مردم سراسر جهان برسانیم. شرکائی مانند باکستر قادر به کمک به نوواواکس بوده و می‌توانند به سرعت یک شبکه زنجیره تامین تجاری برای اطمینان از دسترسی جهانی و در نهایت، کمک به پایان دادن به پاندمی کرونا ایجاد کنند.»

باکستر زیرساخت‌هایی را در آلمان برای تولید این واکسن در نظر گرفته است. این سایت دارای قابلیت‌های تولید گسترده واکسن است.

نوواواکس یک شرکت زیست‌فناوری مستقر در مریلند است که در حال توسعه واکسنی مبتنی بر نانوذرات بر علیه ویروس کرونا است. نتایج اولیه آزمایش واکسن که در ماه آوریل توسط نوواواکس منتشر شد، نشان دهنده پاسخ شدید آنتی‌بادی در حیوانات به این واکسن است. در ماه آگوست، آزمایش‌های اولیه انسانی پاسخ‌های قوی آنتی‌بادی را نشان داد که هیچ عارضه جانبی جدی نداشته و عوارض جانبی کمی نیز دارد.