همکاری مشترک برای استفاده از نانوذرات در داروهای چشم

یکی از شرکت‌های فنلاندی که در ارائه فناوری نانوذرات تخصص دارد، با انعقاد قراردادی با یکی از شرکت‌های توسعه دهنده داروهای چشم، به دنبال وارد کردن نانوذرات در فرمولاسیون داروهای چشم است.

شرکت نانوفرم (Nanoform) و ناکیوتی فارماکیوتیکالز (Nacuity Pharmaceuticals) قرارداد همکاری مشترک برای توسعه داروی‌های درمان بیماری چشم امضا کردند. نانوفرم، یکی از شرکت‌های فنلاندی فعال در حوزه نانوذرات است که به تازگی قراردادی با شرکت دارویی ناکیوتی به امضا رسانده است. براساس این قرارداد، ناکیوتی می‌تواند از فناوری CESS® شرکت نانوفرم که یک فناوری مبتنی بر نانوذرات است برای بهبود تحویل داروهای چشم پزشکی NPI-001 و NPI-002 استفاده کند. این کار امکان‌سنجی میزان اثربخشی فناوری CESS® برای افزایش تحویل داروهای چشم پزشکی خواهد بود.

ناکیوتی بر چشم پزشکی تمرکز دارد و کتابخانه‌های متنوعی از مولکول‌های آنتی اکسیدان جدید را به‌منظور درمان بیماری‌های چشم مورد بررسی قرار می‌دهد، بیماری‌هایی که منشاء آن‌ها استرس‌های اکسیداتیو است. چنین استرسی در انواع مختلفی از بیماری‌های چشم نظیر سیستینوز، دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن، از دست دادن سلول‌های اندوتلیال قرنیه، رتینوپاتی دیابتی وگلوکوم دخیل است.

بسیاری از شرکت‌های دارویی برای تحقق بخشیدن به پتانسیل کامل درمانی گزینه‌های دارویی خود، با محدودیت‌های فیزیکی و شیمیایی، حلالیت و چالش‌های زیستی، روبرو هستند. با استفاده از فرآیند CESS® مواد تشکیل‌دهنده دارویی تبدیل به ذراتی با اندازه نانومتری می‌شوند که با این کار میزان انحلال بیشتر و حلالیت ذاتی ارتقاء پیدا می‌کند و نفوذ به بافت‌ها افزایش می‌یابد.

کوچک‌سازی سیال فوق بحرانی، روشی نوین در مهندسی ذرات دارویی است که در آن تبلور مجدد ذرات با استفاده از دی‌اکسید کربن فوق‌بحرانی و از طریق ترمودینامیک کنترل می‌شود. CESS منحصربه‌‌فرد بوده چرا که بیشتر از هر پلتفورم فوق‌بحرانی رایجی در دسترس است. تمامی ذراتی که با استفاده از این روش شرکت نانوفورم مورد پردازش قرار گرفته‌اند، اندازه‌ای کوچک‌تر و یک‌دست‌تر از ذراتی دارند که با روش‌های دیگر تولید شده‌اند. این روش جدید شرکت نانوفورم قابلیت تولید انبوه و تجاری‌سازی را دارا است.

ادوارد هاگستروم مدیرعامل شرکت نانوفرم می‌گوید: «ما علاقه زیادی به حوزه چشم پزشکی داریم تا از فناوری نانوذرات خود در این حوزه استفاده کنیم. تیم شرکت ناکیوتی دارای سابقه طولانی در این زمینه است، بنابراین ما خوشحال هستیم که وارد همکاری با آن‌ها می‌شویم.»

هالدن کونر مدیرعامل شرکت ناکیوتی می‌گوید: «بررسی فناوری نانوذرات جدید نانوفرم، فرصت‌های جدیدی را برای افزایش عملکرد فرمولاسیون NPI-001 و NPI-002 در حوزه چشم پزشکی باز می‌کند. ما مشتاق کار با نانوفرم هستیم و امیدواریم که این تلاش مشترک، نوآوری‌هایی را برای بیماران ارائه دهد.