حمایت مالی برای توسعه دستگاه تشخیص سریع کرونا

یک شرکت نوپای کانادایی، با دریافت بودجه‌ای نزدیک به دو میلیون دلار، به دنبال توسعه دستگاهی به نام اطلس است که می‌توان با آن کرونا را به سرعت تشخیص داد.

نیکویا (Nicoya) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌ نانو در واترلو است. این شرکت موفق به جذب سرمایه ۱،۹۹۸،۵۹۲ دلاری از برنامه کمک تحقیقاتی صنعتی شورای تحقیقات کانادا (NRC IRAP) شده‌است. پیش از این، شرکت نیکویا نزدیک به ۳۰۰۰۰۰ دلار بودجه و خدمات مشاوره‌ای از NRC IRAP دریافت کرده است. این بودجه به‌عنوان بخشی از چالش مشترک آژانس بهداشت عمومی کانادا از طریق برنامه Innovative Solutions Canada ارائه می‌شود.

اطلس (Atlas) دستگاهی ارزان قیمت، قابل حمل و یکبار مصرف است که با جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل بزاق، عفونت ویروس SARS-CoV-2 را بررسی می‌کند. این شرکت نوپا ادعا می‌کند که رهیافت مجهز به تلفن هوشمند، که هم‌زمان با یک اپلیکیشن تلفن همراه کار می‌کند را توسعه داده است. نیکویا گفته است که این حمایت مالی و پشتیبانی جدید به آن‌ها اجازه می‌دهد تا توسعه دستگاه اطلس را شروع کرده و آزمایش‌های بالینی را آغاز کند.

رایان دنوم، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت نیکویا گفت: «در مدت زمان کوتاهی، تیم ما توانست با استفاده از سال‌ها تجربه، روش کاملاً جدیدی را برای تشخیص ویروس ایجاد کند که بسیاری از مسائل موجود در تست‌های تشخیصی رایج را حل می‌کند. ترکیب سهولت استفاده و مقرون به صرفه بودن و در عین حال حفظ بالاترین سطح عملکرد، اطلس را به ابزاری قدرتمند برای مبارزه با همه‌گیرهای آینده و همه‌گیری فعلی کرونا تبدیل می‌کند.»

نیکویا در سال ۲۰۱۲ از دانشگاه واترلو انشعاب یافت و تمرکز اصلی آن روی فناوری‌ نانو، بیو‌شیمی و حسگرهای نوری است تا از این فناوری‌ها در حوزه ساخت ادوات پزشکی استفاده کند. محصولات این شرکت در دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی در بیش از ۲۵ کشور استفاده می‌شود.

نیکویا با توجه به ماهیت خود، اطلس را مناسب و سازگار با طبیعت در حال تغییر سریع دوره کرونا خواند و با اشاره به مقرون به صرفه بودن، حساسیت بالا و سهولت استفاده انتظار می‌رود اطلس به‌طور گسترده در صحنه جهانی در دسترس باشد.

این شرکت ادعا می‌کند که برخلاف سایر ادوات تشخیصی، اطلس قادر است سطح عملکردی مشابه PCR را بدون نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی پیچیده و تکنسین‌های بسیار آموزش دیده، ارائه دهد.