استفاده از اسپری ضدویروسی با دوام یک‌ساله در فرودگاه

شرکت فنلاندی نانوکسی (Nanoksi) از محصول نانویی خود برای ضدعفونی کردن فرودگاه بین‌المللی دبی و فضاهای مربوط به هواپیمایی امارات استفاده کرده است. این محصول می‌تواند تا یک سال خواص ضدویروسی را روی سطوح حفظ کند.

در فرودگاه بین‌المللی دبی از راهکاری مبتنی بر فناوری‌ نانو برای مبارزه با ویروس کرونا استفاده شده تا بتوان با این کار سفرهای ایمن‌تری را برای مسافران خود به ارمغان بی‌آورد.

مناطقی که توسط شرکت هواپیمایی امارات اداره می‌شوند با پوشش ضدمیکروبی فوتوکاتالیستی شرکت فلاندی نانوکسی (Nanoksi) اسپری شده‌‌ است که این کار موجب می‌شود تا یک سال این بخش‌ها از تمام ویروس‌ها محافظت شوند.

این پوشش به نام Fotonit در قالب محلول اسپری استفاده می‌شود و از انرژی نور مرئی برای تولید پراکسیدهای اکسیژن واکنش‌پذیر استفاده می‌کند که به نوبه خود تمام مواد آلی را تجزیه می‌کند. هشت بار ضدعفونی‌کردن در روز مستلزم کار زیاد و هزینه بالا است در حالی که این فناوری این حجم کار را کاهش داده و یک بار استفاده می‌تواند ایمنی طولانی مدت داشته باشد.

دکتر پپاسی کاینانین، مدیر اجرایی نانوکسی فنلاند که در تحقیق و توسعه پوشش فتوکاتالیستی نقش داشته اظهار امیدواری کرد که این استفاده آزمایشی موجب شود که از این فناوری بتوان در فرودگاه‌های سراسر جهان استفاده نمود.

وی می‌گوید: «اگرچه این کاتالیست با نور فعال می‌شود اما به نور ماوراءبنفش نیازی ندارد؛ بنابراین، می‌توان آن را در فضای داخلی نیز استفاده کرد. شما نمی‌توانید آن را ببینید یا احساس کنید. این ماده غیرسمی است و هر ۱۲ ماه یک بار در مناطق با سایش بالا قابل استفاده است. این محلول یک واکنش طبیعی را شروع می‌کند و فاقد هرگونه پلیمر است، بنابراین در برابر دماهای بالا و پایین بسیار مقاوم است. امیدوارم که این فناوری در سایر فرودگاه‌های جهان نیز استفاده شود.»

اسپری شرکت نانوکسی از بین ۱۰۷ طرح بین‌المللی که در چالش Aviation X Lab Accelerate Traveler Wellbeing Challenge شرکت کرده بودند، انتخاب شد. این مسابقه از شرکت‌ها دعوت کرده بود که محصولات مرتبط با ویروس کرونا برای تقویت سلامت و ایمنی در بخش سفر آماده و ارائه دهند.

شرکت نانوکسی دریافته بود که Fotonit موارد نورو ویروس و باکتری‌های گوشتخوار مانند MRSA را در بیمارستان‌ها کاهش می‌دهد. تخمین زده می‌شود که نورو ویروس سالانه حدود ۲۰۰۰۰۰ نفر را در سراسر جهان به کام مرگ می‌برد.

تحلیل اثربخشی راه حل مورد استفاده در فرودگاه بین‌المللی دبی در حال انجام است. این فناوری در سال ۲۰۱۷ توسعه یافته و در بیش از ۲۰۰۰ مکان در هشت کشور، عمدتا در اروپا استفاده شده‌است. در طول آزمایش ۱۰ هفته‌ای، از Fotonit برای ضدعفونی سالن‌های انتظار امارات، لیموزین برای کلاس تجاری و سالن‌های تجاری و درجه یک استفاده شد.

کاتجا بوتو، مدیر عملیات جهانی نانوکسی گفت: «شرکت هواپیمایی امارات تصمیم گرفت این پروژه را با ما بررسی کند تا ببیند چگونه می‌توانیم سلامت مسافر را در فرودگاه ایمن کنیم.»