معماری در اعماق نانومتری چارچوب‌های فلز-آلی

تاثیر قالب‌های سخت در نانومعماری مورفولوژی و ایجاد نانوحفرات بسیار منظم در چارچوب های فلز-آلی و کاربردهای پیشرفته این مواد، طی مقاله مروری- آموزشی در یکی از پراستنادترین مجلات شیمی مورد بررسی قرار گرفته است. این کار توسط محققانی از کشورمان و با همکاری محققانی از کشورهای ژاپن، اسپانیا و استرالیا به ثمر رسیده است.

در دهه اخیر، استفاده از قالب‌های سخت برای سنتز چارچوب­‌های فلز-آلی باعث تحولی شگرف در علم مواد و شیمی شده است. ایجاد نانوحفرات منظم در چارچوب­‌های فلز-آلی و مهندسی مورفولوژی آن­‌ها با انتخاب قالب سخت مناسب به راحتی قابل دستیابی می‌­باشد. چارچوب­‌های فلز-آلی سنتز شده با استفاده از قالب­‌های سخت، عملکرد مناسبی در کاربردهای پیشرفته‌ای نظیر سیستم‌های کاتالیستی، باطری­‌های یونی، ابرخازن‌ها، الک­‌های مولکولی و داروسانی از خود نشان داده‌اند.

در این مقاله مروری- آموزشی، که با هدف ارایه مطالب روز به‌طور جامع و مختصر و قابل ارائه به‌عنوان منبع تدریسی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارشناسی، برای اولین بار قالب­‌های سخت مورد استفاده در سنتز چارچوب­‌های فلز-آلی در سه گروه عمده فداشونده، شبه ­فداشونده و غیرفداشونده دسته‌بندی گردیده­‌اند. سپس روش سنتز با قالب­‌های سخت مدل مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و کاربردهای مواد سنتز شده نیز ذکر گردیده است.

این مقاله مروری- آموزشی طی همکاری دو ساله دکتر علیرضا ختائی و دانشجوی دکتری ایشان آقای رامین حسن‌­دوست در دانشگاه تبریز، دکتر اسماعیل دوست‌خواه پژوهشگر ایرانی موسسه ملی علوم مواد ژاپن (NIMS)، پروفسور رافاثل لوکه از دانشگاه کوردوبای اسپانیا و دکتر محمدحسین النصیف الاسدی از دانشگاه نیو­ساوت­ولز استرالیا (UNSW) در دومین مجله پراستناد شیمی دنیا (Chemical Society Reviews) با ضریب تاثیر ۸۴/۴۲ چاپ گردیده است. برای مشاهده مقاله، این لینک را کلیک نمایید.