ساخت قلم رسانای حاوی نانوذرات برای مصارف آموزشی و پژوهشی

شرکت شیمی گستر نانو ماد اقدام به ساخت قلم رسانای حاوی نانوذرات برای مصارف آموزشی و کاردستی کرده است. این فناوری قابلیت استفاده در حوزه‌های مختلف از جمله الکترونیک چاپی را دارد.

جوهر رسانا جوهری است که استفاده از آن روی زیر لایه‌های متفاوت خطوط و طرح‌های رسانا به وجود می‌آورد. این جوهرها در فناوری‌های نوین و در فرایند تولید مدارهای چاپی به کار می‌روند و این امکان را فراهم می‌کنند که به‌جای روش‌های متداول و پیچیده تولید بردها، مدار آن‌ها را ترسیم کرد. امروزه جوهرهای بر پایه نانوذرات مهم‌ترین محصولات تجاری این حوزه هستند و در سرتاسر جهان توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. نانوذرات فلزی در مقایسه با دیگر ذرات دارای خواص منحصربه‌فردی از قبیل رسانایی الکتریکی بالا بوده که این ویژگی آن‌ها را در فناوری چاپ قطعات الکترونی بسیار مورد توجه قرار می‌دهد.

در این راستا شرکت شیمی گستر نانو ماد با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق به تولید قلم رسانا شده‌ که در آن از نانوذرات با غلظت بالا استفاده شده است. ساخت و تولید این قلم می‌تواند مقدمه‌ای برای حرکت در مسیر فناوری نوین الکترونیک چاپی بوده و در ادامه می‌تواند گامی برای تولید جوهرهای قابل ‌استفاده در چاپگرها باشد.

این قلم رسانا قابلیت کاربرد روی کاغذ و مقوا و استفاده در مصارف آموزشی، طراحی مدارهای الکترونی، آموزش در حوزه الکترونیک، سلول‌های خورشیدی و کاردستی را دارد. از مزیت‌های این قلم می‌توان به عدم ایجاد سطوح برجسته (ایجاد خط‌های صاف و بدون برجستگی و غیر قابل لمس با دست) اشاره کرد. در فرمولاسیون این قلم رسانا از آب به عنوان حلال استفاده شده و تا اثرات زیست محیطی را به حداقل برساند. این محصول از نظر عملکرد کاملا قابل رقابت با نمونه‌های خارجی بوده و در عین حال قیمت کمتری نیز دارد. در تولید این محصول از نانوذراتی در ابعاد ۵۰ نانومتر استفاده شده است.

شرکت نانو ماد در سال ۱۳۹۳ با هدف فعالیت در حوزه فناوری نانو تاسیس شد. این شرکت با بهره‌گیری از توانمندی علمی و فنی کادر علمی و همچنین همکاری با پژوهشگران توانمند دانشگاهی توانسته است گروه‌هایی از نانو ذرات و نانوکامپوزیت‌ها، نقاط کوانتومی و خوشه‌های فلزی را با کیفیت عالی تولید و به بازار عرضه کند. نخستین محصول شرکت نانو ماد، کلوئید نانو نقره است. روش سنتز کلوئید نانو نقره این شرکت به گونه‌ای است که اجازه تولید کلوئید نانو نقره را در غلظت‌های متنوع  می‌دهد.