اثبات ضدتومور بودن نوعی نانوذرات در آزمون‌های بالینی

اطلاعات منتشر شده توسط شرکت نانوبیوتیکس نشان می‌دهد که فناوری نانوذرات بلوری این شرکت دارای خواص ضدتومور برای از بین بردن سرطان سر و گردن است.

فناوری نانوذرات شرکت نانوبیوتیکس (Nanobiotix) اثر تومورکُشی در مراحل اولیه سرطان سر و گردن را نشان می‌دهد.

شرکت نانوبیوتیکس پیش از نشست سالانه ۲۰۲۱ انجمن آمریکایی بالینی آنکولوژی، گفته است که نانوذرات تولیدی آن‌ها در یک آزمایش مقدماتی فاز اول، قادر به کوچک کردن تومور در حدود ۷۷ درصد بیماران است.

NBTXR3 متشکل از نانوذرات بلوری است که با تزریقات داخل تومور تحویل می‌شود. از ۱۳ بیمار ارزیابی شده که به آن‌ها NBTXR3 به همراه داروی anti-PD-1  داده شده، فقط کمتر از ۷۷ درصد دچار رگرسیون تومور شده‌اند.

از پنج بیمار که داروی anti-PD-1  دریافت نکرده بودند، ۸۰ درصد شاهد بازگشت تومور بودند. از هشت بیماری که مقاومت قبلی نسبت به anti-PD-1 نشان دادند، ۷۵ درصد رگرسیون تومور مشاهده کردند.

NBTXR3 قبلاً برای سارکوم بافت نرم پیشرفته محلی در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا تأیید شده‌ است. هنوز هم  نانوبیوتیکس به دنبال این است که ابتدا آن را به‌عنوان یک عامل واحد برای سرطان سر و گردن (HNSCC) در آمریکا توزیع کند.

NBTXR محصولی است که برای از بین بردن تومور سرطانی طراحی شده و با رادیودرمانی فعال می‌شود. این نانودارو از طریق از بین بردن فیزیکی سلول با تومور مقابله کرده و سیستم ایمنی بدن را نیز علیه سرطان فعال می‌کند. این نانوداروی ضدسرطان دارای پتانسیل‌های درمانی بالایی است، به‌طوری که می‌تواند شرایط موجود در بازار را تغییر دهد. همچنین این راهبرد به‌گونه‌ای طراحی شده که نیازهای موجود در بخش پزشکی را برای تعداد زیادی از بیماران پاسخ دهد. براساس داده‌های بالینی و پیش‌بالینی، NBTXR3 می‌تواند سنگ بنای فناوری جدیدی در بخش ایمنوآنکولوژی باشد.

نانوبیوتیکس راهبردهای مختلفی برای درمان سرطان دارد که از آن جمله می‌توان به روش NanoXray اشاره کرد که یک روش مکمل رادیودرمانی است و کارایی درمان سرطان را افزایش می‌دهد. با استفاده از این روش می‌توان بافت‌های سرطانی صلب را از بین برد. سرطان‌هایی نظیر سرطان سر و گردن، سرطان کبد، سرطان پروستات و سرطان پستان با استفاده از این روش قابل درمان است.