اینتل و اپل اولین استفاده‌کننده تراشه‌های ۳ نانومتری

اینتل و اپل ممکن است اولین شرکت‌هایی باشند که از تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC استفاده می‌کنند و iPad های آینده اپل ممکن است اولین دستگاه‌هایی باشند که از این فناوری بهره‌مند می‌شوند.

گفته می‌شود که اپل و اینتل در حال آزمایش طراحی تراشه‌هایی با فرآیند ۳ نانومتری TSMC هستند و احتمالا اولین شرکت‌هایی باشند که با این فناوری روانه بازار می‌شوند. اینتل ممکن است قصد داشته باشد تا از تراشه‌های موجود در نوت بوک‌ها و مراکز داده نسل بعدی استفاده کند، در حالی که اپل می‌تواند برای اولین بار با پردازنده ۳ نانومتری در مدل‌های آینده iPad روانه بازار شود. گفته می‌شود TSMC مستقر در تایوان از سال آینده تولید پردازنده‌های هر دو شرکت را آغاز خواهد کرد.

TSMC در حال حاضر تراشه‌های ۵ نانومتری آیفون ۱۲ اپل را تولید می‌کند و در سال ۲۰۲۲ تراشه‌های نسل بعدی AMD Zen 4 را تولید خواهد کرد. این شرکت تولید انبوه محصول ۳ نانومتری را برای نیمه دوم سال ۲۰۲۲ هدف قرار داده است و احتمالاً محصولاتی در سال ۲۰۲۳ عرضه می‌شوند.

TSMC انتظار دارد که این فناوری جدید ۱۰-۱۵ درصد عملکرد بیشتری را داشته باشد و یا ۲۵ تا ۳۰ درصد مصرف کمتر انرژی نسبت به فناوری ۵ نانومتری داشته باشد.

iPad اپل اولین دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های ۳ نانومتری خواهد بود. ظاهراً نسل بعدی آیفون‌های عرضه شده در سال آینده از فناوری ۴ نانومتری استفاده خواهند کرد.

وضعیت اینتل شاید جالب‌تر باشد. اینتل تأیید کرده است که برای مجموعه محصولات سال ۲۰۲۳ خود با TSMC همکاری خواهد کرد و قبلاً گفته بود که تولید برخی تراشه‌ها را به شرکت مستقر در تایوان واگذار می‌کند.

در حال حاضر، اینتل تازه شروع به تولید تراشه‌های ۱۰ نانومتری خود کرده است، که معادل تراشه‌های ساخته شده با فرایند ۷ نانومتری TSMC است و تولید ۷ نانومتر را تا سال ۲۰۲۳ به تأخیر انداخته است. TSMC تراشه‌های بیشتری نسبت به اپل برای اینتل تولید خواهد کرد.

اینتل احتمالاً می‌تواند AMD را به فناوری ۳ نانومتری برساند، زیرا AMD قصد دارد از تراشه‌های ۵ نانومتری برای پردازنده‌های نسل بعدی Zen 4 خود استفاده کند. AMD اکنون به پردازنده و تراشه‌های GPU خود به TSMC متکی است، زیرا تامین کننده قبلی خود GlobalFoundries تصمیم گرفت در سال ۲۰۱۸ تراشه‌های ۷ نانومتری یا کوچک‌تر تولید نکند.

TSMC در حال ساخت یک کارخانه تراشه‌سازی ۱۲ میلیارد دلاری در آریزونا است و قصد دارد از فناوری ساخت ۵ نانومتری فعلی خود استفاده کند. در همین حال، اینتل قصد دارد ۲۰ میلیارد دلار در دو کارخانه آریزونا سرمایه‌گذاری کند.