کنیا هم ماسک نانو تولید می‌کند

ماسک‌های نانو با نام تجاری Tiira Nano توسط شرکت بدی اینوستمنتز (Bedi Investments) در کنیا تولید می‌شود. این ماسک‌ها توسط یک پزشک کنیایی توسعه داده شده‌ است.

یک پزشک کنیایی ماسک جراحی ضدویروس با استفاده از فناوری‌ نانو تولید کرده است. دکتر جوزف ندریتو ماسک جراحی ضدویروس را با استفاده از فناوری‌ نانو تولید کرده و قرار است آن را برای منسوجات دیگر نیز مورد استفاده قرار دهد.

ندریتو، که در بیمارستان ملی کنیاتا (KNH) کار می‌کند، می‌گوید این ماسک ویروس‌ها و باکتری‌هایی که در تماس با آن هستند را از بین می‌برد.

جوزف ندریتو می‌گوید: «این اختراع با توجه به تقاضا و مصرف ماسک‌های صورت پس از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در کنیا و سایر مناطق جهان در سال ۲۰۲۰ توسعه داده شد.»

ندریتو خاطرنشان کرد که ماسک‌های جراحی معمولی که در کنیا به فروش می‌رسند، فقط یک سد مکانیکی هستند که تنها میکروب‌ها را فیلتر می‌کنند.

وی می‌گوید: «آن دسته از میکروب‌ها که فیلتر می‌شوند در سطح ماسک‌ها باقی می‌مانند و چون ماسک فقط یک مانع فیزیکی است، هیچ چیز برای از بین بردن باکتری‌ها یا ویروس‌های سطح ماسک وجود ندارد.»

ندریتو با بیان اینکه این اختراع براساس فناوری ماسک نانو ساخته شده‌است، گفت: «در نتیجه، باکتری‌ها تجمع یافته و به خطری برای استفاده کننده از ماسک و دیگران تبدیل می‌شوند.»

ندریتو توضیح داد که از پارچه‌ای بافته شده برای ساختن ماسک استفاده می‌شود به طوری‌که می‌توان بدون از بین بردن ویژگی‌های ضدمیکروبی چندین بار آن را شست. این پارچه با مواد نانویی ترکیب شده‌اند و این نانوساختارها از ابتدا در ساختار پارچه بافته می‌شود.

وی با شرکت بدی اینوستمنتز (Bedi Investments) مستقر در ناکورو که در زمینه تولید پارچه‌ای ضدمیکروبی برای ساخت ماسک استفاده می‌شود، فعال است و در زمینه توسعه این نوع منسوجات همکاری می‌کند.

آزمایشگاه مرجع میکروبیولوژی ملی ماسک‌ها را برای استفاده مورد آزمایش قرار داده و عملکرد آن‌ها را تأیید کرده است. آزمایش‌های انجام شده برای بررسی قدرت ضدمیکروبی پارچه نشان داد که هیچ رشد باکتری وجود ندارد.