ارزش بازار شرکت‌های گرافنی در حال افزایش است

سهام شرکت‌های گرافنی طی سال‌های اخیر افزایش یافته که یکی از دلایل این موضوع، افزایش تقاضا برای این ماده و پذیرش آن از سوی صنعت است.

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که ارزش بازار شرکت‌های عمومی گرافن به تقریباً ۲ میلیارد دلار می‌رسند. به نظر می‌رسد صنعت گرافن در حال شکوفایی است، حداقل وقتی به ارزیابی شرکت‌های عمومی پرداخته می‌شود، این نتیجه به‌دست می‌آید. سهام شرکت‌های گرافنی در اواخر سال ۲۰۲۰ به‌صورت خوبی افزایش یافته است و این روند برای اکثر شرکت‌ها در سال ۲۰۲۱ ادامه دارد.

ارزش بازار کل شرکت‌های گرافن اکنون برای ۱۳ شرکت پیشرو عمومی گرافن، به ۱٫۸ میلیارد دلار می‌رسد. توجه به این نکته مهم است که همه این مقادیر ارتباط مستقیمی با گرافن ندارند، برخی از شرکت‌ها فعالیت‌های دیگری دارند، که به‌طور عمده استخراج و تأمین گرافیت است. اما برای همه این شرکت‌ها، گرافن قسمت عمده‌ای از تجارت است و در بیشتر شرکت‌ها گرافن نقش مهم و اصلی را در کسب و کار دارد.

در چند ماه گذشته تعداد شرکت‌های عمومی گرافن افزایش یافته است. درست است که بازارهای جهانی به‌طور کلی از دوره خوبی برخوردار هستند، اما این همه ماجرا نیست؛ یعنی رشد شرکت‌های گرافنی تنها به خوب بودن بازار مربوط نمی‌شود و پذیرش گرافن و عملکرد آن نیز در رشد بازار تاثیر زیادی داشته است. در حال حاضر مشتریان زیادی اقدام به سفارش گرافن کرده‌اند و این سفارشات در حال افزایش مستمر است و همان‌طور که پذیرش گرافن از سوی بازار در حال افزایش است، انتظار می‌رود که شرکت‌ها درآمد بالاتری را گزارش دهند و در نهایت سود نیز داشته باشند. ممکن است شرکت‌های گرافنی بیش از حد نیاز در بازار وجود داشته باشد و احتمالاً در آینده ادغام در بازار صورت خواهد گرفت.

از جمله دلایل رشد بازار گرافن می‌توان به افزایش میزان تولید این ماده، پذیرش گرافن از سوی بخش‌های مختلف صنعت و افزایش تمرکز روی تحقیق و توسعه این ماده اشاره کرد. با این حال فقدان باندگپ، تاثیرپذیری از محیط اکسیدکننده و چالش‌های تولید انبوه را می‌توان به‌عنوان عوامل ممانعت‌کننده از رشد بازار دانست. البته در حال حاضر صنایع مختلفی وارد همکاری مشترک شده‌اند و سرمایه‌گذاری‌هایی روی تحقیق و توسعه این ماده انجام داده‌اند که این کار موجب خلق فرصت‌های جدید در آینده نزدیک خواهد شد. کامپوزیت، حسگری، تحقیق و توسعه، ذخیره‌سازی انرژی، جوهر و افزودنی‌های پلیمر از جمله کاربردهای مهم گرافن در بازار هستند. دو سوم از سهم بازار به تحقیق و توسعه تعلق دارد.