تبدیل کولر گازی معمولی به دستگاه تصفیه هوا

یک استارت‌آپ نانویی در هند، فیلترهایی برای کولرهای گازی ساخته که می‌تواند ذرات ویروس و گازهای خطرناک موجود در هوا را تصفیه کند. این فیلترها با کمک فناوری‌ نانو طراحی و ساخته شده‌ است.

استارت‌آپ نانوماتریکس متریالز (Nanomatrix Materials) از فیلترهای AC مبتنی بر گرافن برای محافظت در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌های موجود در هوا رونمایی می‌کند.

این فیلترهای AC که گواهی ASTM را نیز دریافت کرده است، می‌تواند ۹۹ درصد ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در هوا را از بین ببرد و حتی می‌تواند شما را از شیوع قارچ سیاه محافظت کند.

این استارت‌آپ هندی که گرافن تولید می‌کند و آن را در کاربردهای هوشمند ادغام می‌کند، اخیراً طیف جدیدی از فیلترهای AC را برای تهویه مطبوع با استفاده از فناوری‌ نانو گرافن/نقره معرفی کرده است که برای تصفیه هوای اتاق از جمله ضدعفونی کردن ۹۹ درصد میکروب‌های موجود در هوا همراه با فیلتراسیون ذرات گرد و غبار را انجام می‌دهد. این فیلتر همچنین قادر به کاهش ترکیبات آلی فرار (VOC) و گازهای مضر است. این محصول کولر گازی معمولی را به دستگاه تصفیه هوا تبدیل می‌کند.

شیوع ویروس کرونا در هند تلافات زیادی به دنبال داشته است و در کنار این ویروس عوامل دیگری نظیر قارچ سیاه وضع بسیار اسفناکی در هند ایجاد کرده است. افراد با تماس با اسپورهای قارچ در محیط مبتلا به موکورمیکوز می‌شوند. این بیماری‌های گسترده و شایع موجود در هوا تنها با تصفیه هوا در داخل و همچنین خارج از خانه قابل کنترل است. طبق دستورالعمل‌های WHO، استفاده از ماسک و ضدعفونی مناسب می‌تواند از ورود ویروس به سیستم‌های تنفسی ما جلوگیری کند.

فیلترهای تهویه مطبوع تولید شده در این پروژه قادر به فیلتراسیون هوا هستند؛ زیرا این فیلترها نه تنها شما را از گرد و غبار و آلودگی محافظت می‌کنند بلکه هم‌زمان با تصفیه هوا و حذف VOCها، ویروس‌ها و باکتری‌های منتقل شده در هوا را به‌طور فعال از بین می‌برند. این فیلتر هوا که به تازگی راه‌اندازی شده‌ است دارای لایه‌ای از غشای گرافن است که با استفاده از فناوری‌ نانو گرافن-نقره با از بین بردن ویروس‌ها همراه با فیلتراسیون برخی گازهای مضر، از افراد در برابر ویروس‌ها محافظت می‌کند. فیلترهای گرافن رشد میکروارگانیسم‌ها از جمله قارچ را کاهش می‌دهند. این فیلتر ذرات PM 2.5 به بالا را با کارایی بیش از ۹۹ درصد از هوا خارج می‌کند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که ترکیبات آلی فرار مانند فرمالدئید (که از مبلمان چوبی در خانه‌ها رهاسازی می‌شود)، بنزن و غیره را از بین می‌برد. گروه بزرگی از مواد شیمیایی که در محصولات مختلف مورد استفاده در زندگی روزمره ما مانند مواد آرایشی، سوخت، بنزین، خوشبوکننده‌های هوا، محصولات تمیزکننده یا در خانه در مصالح ساختمانی مانند رنگ، لاک و غیره وجود دارد.

VOCها اثرات مضر بر سلامتی دارند و پس از آزاد شدن در هوا، کیفیت هوا را کاهش می‌دهند؛ بنابراین آن را برای تنفس نامناسب ساخته و ممکن است منجر به مشکلات تنفسی شود و این دستگاه تصفیه هوا به‌طور خاص برای کاهش VOC طراحی شده‌است. ذرات معلق (PM) ریز ذرات جامد معلق در هوا هستند که می‌توانند درشت یا ریز باشند و از منابع متعددی از جمله گرد و غبار و سایر ذرات ریز ساخته و آزاد می‌شوند.

قرار گرفتن حاد در معرض ریزگردها ممکن است منجر به بیماری‌های جدی قلبی عروقی و تنفسی شود و به همین دلیل است که در شرایط همه‌گیر بیماری‌های قابل انتقال از هوا انواع مختلف و مشتقات آن‌ها را در نظر می‌گیریم.