انجام آزمایش‌های بالینی روی واکسن ضدکرونایی با فناوری متفاوت

شرکت اچ‌دی‌تی بیو، واکسن ضدکرونایی ساخته که در آن قطعات RNA به جای محصور شدن درون نانوذرات لیپیدی، روی سطح این نانوذرات قرار دارند. کارآزمایی روی این واکسن به تازگی آغاز شده‌ است.

شرکت اچ‌دی‌تی بیو (HDT Bio)، توسعه‌دهنده واکسن ایمنی‌درمانی برای سرطان و بیماری‌های عفونی اعلام کرد که شریک توسعه آن‌ها در هند، یعنی شرکت جنوا بیوفارماکیوتیکالز (Gennova Biopharmaceuticals)، اولین آزمایش‌های کارآزمایی بالینی را روی داوطلبان آغاز کرده است. این شرکت فاز اول و دوم را روی واکسن ضدکرونای خود انجام می‌دهد. واکسن ابتکاری شرکت اچ‌دی‌تی بیو از فرمولاسیون اختصاصی نانوذرات لیپیدی معدنی (LION) برای رساندن قطعات RNA تحریک‌کننده سیستم ایمنی به سلول‌های هدف استفاده می‌کند.

واکسن شرکت اچ‌دی‌تی بیو از دو جهت با واکسن‌های mRNA فعلی تفاوت قابل توجهی دارد. نخست، محموله RNA آن به‌گونه‌ای طراحی شده که در داخل بدن تکثیر شود. در نتیجه واکسن به‌طور موثر سیستم ایمنی بدن را با دوز بسیار کمتری نسبت به واکسن‌های فعلی فعال می‌کند و باعث افزایش ایمنی و کاهش هزینه‌های تولید می‌شود. دومین تفاوت این است که RNA به جای اینکه در داخل نانوذرات لیپیدی محصور شود، به قسمت بیرونی سیستم LION متصل می‌شود که این کار باعث ساده شدن ساخت و افزایش پایداری می‌شود.

استیو رید مدیرعامل شرکت اچ‌دی‌تی بیو می‌گوید: «این آزمایش یک نقطه عطف مهم برای شرکت جنوا و ما است. بخش مهمی از مأموریت شرکت اچ‌دی‌تی بیو، ایجاد مشارکت با شرکت‌های دارویی در کشورهای محروم است. هدف ما توانمند‌سازی شرکای خود برای تولید و توزیع داروهای نوآورانه با قیمت‌های مقرون به صرفه است.»

در ژوئیه سال ۲۰۲۰، شرکت اچ‌دی‌تی بیو و جنوا مشارکتی برای تولید مشترک واکسن ضدکرونا تشکیل دادند. به‌عنوان بخشی از این معامله، جنوا حق بازاریابی این واکسن در هند را دریافت کرد. در عوض جنوا توافق کرد که دوزهایی را برای استفاده در توسعه بالینی در آمریکا فراهم کند و مقیاس‌پذیری فناوری LION را بهبود بخشد.

آزمایش‌های بالینی واکسن ضدکرونای شرکت اچ‌دی‌تی بیو انتظار می‌رود امسال در آمریکا و برزیل آغاز شود. شرکت اچ‌دی‌تی بیو کمک مالی ۸٫۲ میلیون دلاری از موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی در موسسه ملی بهداشت به‌منظور تسریع در تولید واکسن دریافت کرده است.

شرکت اچ‌دی‌تی بیو یک شرکت زیست‌دارویی است که به ارائه روش‌های ایمنی‌درمانی به افراد در سراسر جهان، از جمله در مناطقی که از نظر تاریخی محروم هستند، می‌پردازد. کار شرکت اچ‌دی‌تی بیو در بخش بیماری‌های سرطان و عفونی متمرکز است.

یکی از فناوری‌های اصلی این شرکت، RNA / LION ™، ترکیبی از فرمولاسیون و مواد کمکی برای ایجاد ثبات و انتقال RNA به سیستم ایمنی بدن برای تحریک پاسخ برای درمان یا واکسیناسیون است.