همکاری برای استفاده از نانولوله‌های کربنی در صنعت باتری

صنایع دایکین در ژاپن با همکاری شرکت او‌سی‌اس‌آی‌ال که بزرگترین تولیدکننده نانولوله‌کربنی در جهان است، به‌دنبال توسعه فناوری بوده که در آن از نانولوله‌های کربنی در ساخت باتری استفاده شود.

غول ژاپنی صنایع دایکین پس از سه سال همکاری در توسعه برنامه‌های کاربردی نانولوله‌های کربنی به‌عنوان افزودنی نسل بعدی، به‌عنوان یکی از همکاران شرکت او‌سی‌اس‌آی‌ال (OCSiAl) تبدیل شد، شرکتی که تولید کننده بزرگ نانولوله کربنی در جهان است. این دو شرکت مصمم به توسعه مواد با کارایی بالا و ایجاد بازارهای جدید هستند.

امضای قرارداد اشتراک بین صنایع دایکین، یکی از شرکت فعال در حوزه تهویه مطبوع و از پیشگامان فناوری‌های فلورین و OCSiAl، بزرگترین تولیدکننده نانولوله کربنی در جهان و راه‌حل‌های صنعتی مرتبط با آن، پس از ارزیابی‌های اولیه توسط دو شرکت انجام شد.

لازم به ذکر است که مطابق ارزش‌گذاری‌ها، قیمت شرکت OCSiAl حدود ۲ میلیارد دلار آمریکا است.

همراه با این قرارداد همکاری، دو شرکت توافقنامه همکاری برای توسعه، تولید و عرضه راه‌حل‌های نانولوله کربنی برای باتری‌های لیتیوم یون و فلوئوروپلیمرهای نسل بعدی را که بخش مهمی از تجارت دایکین را تشکیل می‌دهند، امضا کردند. نانولوله‌های کربنی عملکرد استثنایی و مزایای زیادی نسبت به افزودنی‌های استاندارد داشته و افق‌های جدیدی را برای این حوزه ایجاد می‌کنند.

اوسی‌اس‌آی‌ال بزرگ‌ترین تولیدکننده نانولوله ‌کربنی جهان، سال گذشته با راه‌اندازی یک خط تولید جدید به توان تولید ۷۵ تن در سال رسید. این شرکت که بزرگ‌ترین تولیدکننده نانولوله‌ کربنی جهان است، در حال حاضر این کارخانه را با عنوان Graphetrin ۵۰ مورد بهره‌برداری قرار می‌دهد که بزرگ‌ترین کارخانه تولید نانولوله در جهان بوده که موقعیت این شرکت را در بازار تثبیت می‌کند.

از زمان تاسیس شرکت OCSiAl، به‌طور دائم، بازار نانولوله‌های کربنی توسط این شرکت رهبری می‌شود؛ زیرا این شرکت صاحب بزرگ‌ترین فناوری مقیاس‌پذیر برای سنتز صنعتی نانولوله‌های کربنی است. اولین خط تولید نانولوله‌کربنی این شرکت در سال ۲۰۱۵ با ظرفیت ۱٫۲ تن راه‌اندازی شد که این میزان ظرفیت از تمام تولید نانولوله‌های کربنی از زمان کشف این ماده در سال ۱۹۹۱ تا آن تاریخ فراتر است. با افزایش ظرفیت خط تولید این شرکت به ۷۵ تن در سال، سهم این شرکت از ظرفیت تولید جهانی نانولوله کربنی از ۹۰ درصد بالاتر رفت. این شرکت اعلام کرد که این تازه آغاز تولید برای پاسخگویی به تقاضای در حال رشد سریع بازار نانولوله‌های کربنی است.

در سال ۲۰۱۷، OCSiAl قراردادی برای ساخت کارخانه نانولوله کربنی در لوگزامبورگ امضا کرد. پیش‌بینی می‌شود که خط تولید با ظرفیت سالانه ۱۰۰ تن نانولوله‌ کربنی در سال ۲۰۲۳ در این کشور راه‌اندازی شود.

OCSiAl شعب ویژه‌ای در روسیه و چین راه‌اندازی کرد تا به مشتریان خود خدمات مناسبی ارائه دهد. این شرکت سه کارخانه تولید کنسانتره در چین و ژاپن دارد و یک خط تولید نیز به زودی در برزیل راه‌اندازی خواهد کرد.