در المپیک توکیو لباس‌های نانویی بر تن ورزشکاران بریتانیایی بود

شرکت هایدال با کمک شرکاء دانشگاهی و صنعتی به توسعه پوشاک ورزشی نانویی کمک کرده ‌بود، البسه‌ای که توسط ورزشکاران بریتانیایی در المپیک توکیو مورد استفاده قرار گرفت و مدال‌های متعددی برای آن‌ها به ارمغان آورد.

گروه مواد پیشرفته جهانی (the global advanced materials)، اعلام کرد که پس از آزمایش موفقیت‌آمیز نمونه اولیه در ۳ مارس ۲۰۲۰ ، طیف وسیعی از فناوری‌های پوشیدنی پیشرفته، توسط ورزشکاران بریتانیایی در بازی‌های المپیک توکیو مورد استفاده قرار گرفت، لباس‌هایی که توسط ورزشکاران با استفاده از آن موفق به دریافت مدال‌های متعددی نیز شدند.

چالش‌هایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا ایجاد شد و موجب به تاخیر افتادن بازی‌های المپیک توکیو شد، مزیتی برای موسسه ورزش انگلیسی (EIS)، مرکز چاپ و پوشش ولز (WCPC) و شرکت نیوبری الکترونیکس (Newbury Electronics) ایجاد کرد تا همکاری میان خود را تقویت کنند و در نهایت این لباس‌های ورزشی پیشرفته به بازی‌های المپیک برسد.

در این لباس‌های ورزشی که شرکت‌کنندگان بریتانیایی برتن داشتند، از جوهر گرافنی شرکت هایدال (Haydale) استفاده شده بود؛ جوهرهایی که با آن‌ها مدارهای مختلفی روی لباس‌ها چاپ‌ شده‌ است. این لباس‌ها به دلیل فناوری پیشرفته‌ای که داشتند می‌توانستند پنل نمایشگری را برای تنظیم دما در اختیار کاربر قرار دهند. برنامه این است که از این فناوری در مسابقات بین‌المللی آینده استفاده شود و متعاقباً این فناوری در دسترس تجاری دیگر ورزشکاران حرفه‌ای قرار گیرد.

دکتر مت پارکر، مدیر نوآوری عملکرد در EIS، می‌گوید: «فداکاری و سخت کوشی تمام اعضای تیم‌های ورزشی بریتانیایی با لباس‌های نانویی، به واقعیت تبدیل می‌شود. این چیزی است که ما در رویدادهای آینده به دنبال آن خواهیم بود.»

کیت برودبنت، مدیرعامل هایدال، اظهار داشت: «من می‌خواهم از تیم EIS، تیم WCPC و بقیه زنجیره تامین برای تلاش‌های خود به‌منظور تحقق این امر قدردانی و سپاسگزاری کنم. من مشتاقانه منتظر هستم که بتوانم به روزرسانی جامع‌تری در مورد عملکرد دستگاه ارائه دهم.»