تقویت نیروی انسانی برای تجاری‌سازی نانوواکسن ضدکرونا

شرکت نوواواکس که بعد از کارآزمایی‌های بالینی نشان داد که نانوواکسن توسعه یافته در این شرکت کارایی بالای ۹۰ درصد را دارد، در انتظار تاییدیه سازمان‌های نظارتی آمریکا است. به‌صورت هم‌زمان این شرکت در حال تقویت نیروی انسانی خود است تا بتواند تجاری‌سازی این فناوری را با سرعت بیشتری ادامه دهد.

شرکت نوواواکس (Novavax) اعلام کرد با وجود تأخیر طولانی در صدور مجوز واکسن ضدکرونای این شرکت از سوی سازمان‌های نظارتی آمریکا، این شرکت معاون اجرایی جدیدی را استخدام کرده است.

این شرکت به تازگی اعلام کرد که جیم کلی، متخصص کهنه‌کار صنعت داروسازی را به‌عنوان معاون اجرایی، مدیر مالی و خزانه‌دار منصوب کرده است.

نقش معاون اجرایی به‌طور موقت توسط جان تریزینو، مدیر بازرگانی و مدیر ارشد تجاری نوواواکس، پس از خروج گرگ کووینو در اواسط آوریل انجام شد. کووینو، یکی از مدیران سابق شرکت بریستول-مایرز اسکیب، برای مدت کوتاهی حدود پنج ماه به‌عنوان مدیر مالی فعالیت می‌کرد.

کلی یکی از افراد متخصص با بیش از ۲۵ سال سابقه در شرکت‌های تجاری و بالینی در زمینه داروهای زیستی مانند Supernus Pharmaceuticals Inc. ، Vanda Pharmaceuticals Inc. MedImmune و Biogen Inc است. نوواواکس همچنین از انتصاب نصیر ایگال به‌عنوان معاون ارشد تضمین کیفیت خبر داد.

چرا این موضوع مهم است؟ نوواواکس در حال توسعه NVX-CoV2373 است، یک واکسن مبتنی بر پروتئین که از توالی ژنتیکی SARS-CoV-2 با استفاده از فناوری نانوذرات نوترکیب خود، همراه با ماتریکس-م مبتنی بر ساپونین استفاده می‌کند.

حتی پس از گزارش نتایج نهایی نوواواکس، که ۹۰٫۴ درصد کارایی را نشان می‌دهد، این شرکت هنوز مجوز استفاده اضطراری در آمریکا را دریافت نکرده است. برنامه‌های تأیید مشروط در انتظار نهادهای نظارتی هند، اندونزی و فیلیپین است، در حالی که این شرکت درخواست بررسی را به اتحادیه اروپا بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزلند ارائه کرده است.

واکسن نواواکس از یک پروتئین سنبله‌ ویروس کرونا استفاده می‌کند. این شرکت سال‌هاست که روی توسعه فناوری نانوذرات نوترکیب خود کار کرده و اولین واکسن ضدکرونای خود را با استفاده از این روش در بهار تولید کرد. در تابستان، آزمایش‌های بالینی اولیه نشان داد که این واکسن بی‌خطر است و کارآزمایی‌های دیگری نیز در آمریکا و سایر کشورها وارد مرحله برنامه‌ریزی شد. واکسن به‌صورت تزریق در دو دوز بوده که با وارد کردن یک بخش پروتئینی پاسخ ایمنی را در بدن ایجاد می‌کند و پادتن‌هایی در بدن تشکیل می‌شود که از اتصال ویروس کرونا به سلول‌های گیرنده جلوگیری می‌کند. این پروتئین با مواد کمکی ویژه این شرکت ترکیب شده‌‌است، ماده‌ای که برای افزایش عملکرد واکسن طراحی شده‌‌‌ است.