بررسی کارایی نانودارویی برای مقابله با حساسیت به بادام‌ زمینی

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تحقیقاتی دارویی جدید شرکت کور فارماکیوتیکالز (COUR Pharmaceuticals) برای داروی مقابله با حساسیت به بادام‌ زمینی را پذیرفت. قرار است ایمنی و کارایی این داروهای حاوی نانوذرات بررسی شود.

CNP-201، یک نانوذره حاوی پروتئین بادام‌ زمینی است که برای اولین بار مطالعه ایمنی و کارایی آن در از بین بردن واکنش‌های آلرژیک ارزیابی می‌شود.

کور فارماکیوتیکالز یک شرکت زیست‌فناوری بوده که در حال توسعه نانوذرات اصلاح‌کننده سیستم ایمنی برای درمان اختلالات ایمنی (CNPs) است. این شرکت به تازگی اعلام کرده که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، برنامه تحقیقاتی دارویی جدید (IND) این شرکت برای ارزیابی CNP-201 در یک مطالعه اثبات مفهوم (فاز ۱ /۲) در افرادی که به بادام‌ زمینی حساسیت دارند، را پذیرفته است.

جان جی پویسی، بنیان‌گذار و مدیرعامل کور فارماکیوتیکالز گفت: «این اولین آزمایش بالینی تراز اول برای برنامه‌ریزی مجدد سیستم ایمنی بدن به‌منظور جلوگیری از واکنش آلرژیک به بادام‌ زمینی خواهد بود. ما امیدواریم که آزمایش‌های بالینی تأیید کند که CNP-201 می‌تواند خطرات بالقوه کشنده سلامتی مرتبط با بیمارانی که به بادام‌ زمینی حساسیت دارند را از بین ببرد.»

CNP-201 یک نانوذره زیست تخریب‌پذیر است که عصاره پروتئین بادام‌ زمینی تصفیه شده را در خود دارد و از طریق تزریق داخل وریدی تجویز می‌شود. نانوذرات حاوی مواد حساسیت‌زای بادام‌ زمینی بوده که توسط سلول‌های ایمنی بدن مصرف می‌شوند. وقتی ذرات و آلرژن‌ها به سلول ایمنی ارائه شوند، موجب برنامه‌ریزی مجدد عملکرد سلول‌های سیستم ایمنی شده و احتمال بالقوه واکنش‌های آلرژیک شدید را کاهش داده و احتمالاً از بین می‌برند.

حساسیت به بادام‌زمینی شایع‌ترین حساسیت غذایی در کودکان زیر ۱۸ سال و دومین آلرژی رایج در بزرگسالان است. یک مطالعه اخیر در مجله آلرژی و ایمونولوژی بالینی نشان داد که ۴٫۶ میلیون بزرگسال آمریکایی به بادام‌ زمینی حساسیت دارند.

سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به حساسیت به بادام‌ زمینی می‌تواند یک واکنش ایمنی غیرطبیعی حتی نسبت به مقدار کمی بادام‌زمینی ایجاد کرده و در عرض چند دقیقه باعث واکنش جدی شود که منجر به آنافیلاکسی تهدیدکننده زندگی می‌شود. این شرکت مطالعه اثبات مفهوم ایمنی و اثربخشی بالقوه CNP-201 را در افراد ۱۶ تا ۵۵ ساله مبتلا به حساسیت به بادام‌ زمینی ارزیابی می‌کند.

آقای پوئیسس توضیح می‌دهد: «نانوذرات با برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های T بالادست که مسئول تولید آنتی‌بادی‌های آلرژیک ایمونوگلوبولین E (IgE) هستند و باعث واکنش‌های آلرژیک قابل توجه و کشنده می‌شود، آن‌ها را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهند که واکنش‌های شدید نشان ندهند. این یک تلاش انقلابی است، زیرا امروزه تنها روش درمان موجود، حساسیت‌زدایی است که میزان IgE آلرژیک را کم کرده، اما هرگز نمی‌تواند آن را خاموش کند.»