تایید افزایش کارایی فیلتراسیون ویروسی و باکتریایی ماسک‌ نانو

شرکت زنگرافن سولوشنز (ZEN Graphene Solutions) نتایج آزمایش کارآیی فیلتراسیون ویروسی و باکتریایی ZENGuard را اعلام کرد.

زنگرافن سلوشنز یک شرکت کانادایی، در بخش فناوری‌ نانو با تمرکز بر راه حل‌های مراقبت‌های بهداشتی نسل بعدی است. نتایج آزمایش‌های انجام شده، کارآیی بالای فیلتراسیون باکتریایی (BFE) و کارآیی فیلتراسیون ویروسی (VFE) ماسک‌های جراحی تقویت‌شده ZENGuard را نشان می‌دهد. ماسک‌های دارای روکش ZENGuard 98.9 درصد بیشتر باکتری و ۹۷٫۸ درصد بیشتر ذرات ویروس را در مقایسه با ماسک ۳ لایه ASTM معمولی حذف کردند. با سطح BFE و VFE بیش از ۹۹٫۹۹، این شرکت معتقد است که این بالاترین اعداد راندمان فیلتراسیون برای ماسک‌های جراحی در بازار است.

گرگ فنتون، مدیرعامل زنگرافن سلوشنز می‌گوید: «ترکیب ZENGuard ما که در حال ثبت اختراع است با ماسک‌های معمولی خواص جالب و شگفت‌انگیزی در ماسک ایجاد می‌کند. هدف ما این است که بهترین محافظت را در اختیار کارگران خط مقدم و کسانی که در محیط‌های پرخطر هستند، قرار دهیم و فناوری ZENGuard ach ما نه تنها به دلیل خواص ضدمیکروبی آن، بلکه همچنین به‌دلیل کاهش قابل توجه تعداد باکتری‌های زنده و ذرات ویروسی که قادر به عبور از مواد ماسک هستند، محافظت بالایی را فراهم می‌کند. ما معتقدیم این خواص تمایزهای اصلی ماسک‌های ما با دیگر ماسک‌های جراحی هستند و این محصول را به استاندارد طلایی بازار تبدیل می‌کند.»

فنتون افزود: «با توجه به داده‌های ایمنی و کارآیی، دریافت تأییدیه‌های لازم و نیاز موجود در بازار، ما به شدت بر افزایش ظرفیت تولید ماسک روکش‌دار معادل ۳۰ میلیون در ماه به ظرفیت صنعتی تقریباً ۸۰۰ میلیون در ماه متمرکز شده‌ایم. که برای رسیدن به آن تا پایان سال ۲۰۲۱ همچنان به تلاش خود ادامه می‌دهیم.»

پیش از این، تست‌های متعدد استنشاقی روی این ماسک‌ها انجام شده‌‌ است. این آزمایش‌ها برای ارزیابی انتشار ذرات گرافن طراحی شده‌‌ است تا حداکثر میزان نشت گرافن و قرار گرفتن در معرض ذرات حاوی گرافن در مصرف‌کنندگان ماسک مشخص شود. هفت ماسک روکش‌دار و بدون پوشش با سه تکرار مورد آزمایش قرار گرفتند که برای هر کدام میانگین غلظت ذرات در طول یک دقیقه اندازه‌گیری شد. ذرات منتشر شده در حین آزمایش توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی با طیف‌سنجی اشعه ایکس پراکنده انرژی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به‌طور متوسط، غلظت ذرات معلق در هوا هنگام آزمایش ماسک‌های پوشش داده شده ZENGuard  کمتر از ماسک‌های بدون پوشش مشاهده شد. بررسی میزان استنشاق در محیط‌های با آلایندگی بالا نشان داد، ماسک‌های پوشش داده شده با ZENGuard M قدرت محافظتی بیشتری دارند. هیچ‌گونه رهایش ذرات از ماسک نانویی دیده نشد.