ثبت پتنت پلتفورم نانویی در اروپا برای کاربرد در حوزه سرطان و واکسن

Nuvec سامانه رهایش داروی شرکت انفور فارما است که در آن از نانوذرات سیلیس استفاده شده‌ است. پتنت این فناوری در اروپا ثبت شده و این شرکت به دنبال ثبت آن در چین است.

شرکت انفور فارما (N4 Pharm) اعلام کرد که ثبت اختراع فناوری Nuvec را در اروپا انجام داده است. Nuvec نانوذرات سیلیس بوده که روی آن سنبله‌های درازی وجود دارد؛ روی کل این ساختار نیز پوششی از جنس پلی‌اتیلن گلیکول قرار دارد که موجب بار مثبت در سطح می‌شود. به دلیل این ساختار توپوگرافی منحصربه‌فرد، مساحت سطحی افزایش یافته است. این نانوذرات برای درمان سرطان و تولید واکسن قابل استفاده است.

علاوه‌بر این، شرکت دارویی مستقر در انگلستان اعلام کرده است که قرار است این فناوری در اداره ثبت اختراعات چین نیز ثبت شود.

شرکت انفور فارما خاطرنشان کرد که مذاکرات با سایر مقامات کلیدی ثبت اختراع در آمریکا، کانادا و هند نیز ادامه دارد.

نایگل تئوبالد، مدیر اجرایی انفور فارما می‌گوید: «ما خوشحالیم که اداره ثبت اختراعات اروپا در حال حاضر به‌طور رسمی حق ثبت اختراع اروپایی این فناوری را تایید کرد که اکنون در سراسر اروپا این پتنت معتبر است. این امر به مرحله کلیدی دیگری در راهبرد IP ما تبدیل می‌شود. برای حفظ بازار بالقوه عظیم چین، ما باید این پتنت را در چین نیز ثبت کنیم.»

شرکت انفور فارما سال‌ها پیش، سامانه رهایش موسوم به Nuvec® را به بازار عرضه کرده بود. این فناوری یک سامانه رهایش غیرویروسی است که از آن می‌توان برای ساخت واکسن‌ و درمان سرطان استفاده نمود. Nuvec® مبتنی بر نانوذرات سیلیکا بوده و دارای پتانسیل بالایی برای کمک به بهبود داروهای ایمنی درمانی سرطان است. این فناوری قادر است اثربخشی واکسن‌های ویروسی را نیز بهبود دهد. نانوذرات سیلیکای Nuvec® دارای سطحی با ساختار غیرمنظم سوزنی شکل است که روی آن پلی‌اتیلن‌‌ایمین قرار داده شده‌ است. این سطح می‌تواند از اسیدهای نوکلئیک نظیر mRNA و pDNA محافظت کند. زمانی که این ساختار به درون سلول برسد، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را فعال نماید. Nuvec® یک یاری‌دهنده طبیعی است به این معنا که تعداد زیادی از آنتی‌ژن‌های موجود در سلول را جذب می‌کند و موجب فعال شدن سلول‌های T می‌شود که تجمع این سلول‌ها منجر به افزایش سطح پاسخ ایمنی بدن بر علیه بیماری‌هایی نظیر سرطان می‌شود. بعد از وارد شدن Nuvec به بدن، بدن مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد به طوری که حتی در دوزهای بالا نیز اثرات سمی دیده نشده ‌است. آزمون‌‌های انجام شده در محیط آزمایشگاهی نشان داده است که Nuvec بعد از تزریق به بدن در محل تزریق باقی مانده و به کبد منتقل نمی‌شود در حالی‌که سامانه‌های لیپیدی به‌سرعت به کبد منتقل می‌شود. این فناوری را می‌توان در مقیاس انبوه تولید کرد و این کار با استفاده از فناوری‌های موجود در شرکت‌ها انجام می‌شود.