نانوداروی ضد دیابت که به‌عنوان عامل کاهش‌دهنده قندخون نیز عمل می‌کند

تراک فهمی، دانشیار مهندسی زیست پزشکی دانشگاه ییل و یکی از بنیانگذاران شرکت تورالجین، دارویی را تولید کرده است که نسبت به درمان سنتی دیابت برتری دارد. علاوه بر سهولت مصرف خوراکی، این دارو به مدیریت سطوح فوری گلوکز خون کمک می‌کند و عملکرد پانکراس را بهبود می‌بخشد.

محققان دانشگاه ییل یک داروی خوراکی دیابت ساخته‌اند که هم سطح انسولین را تنظیم می‌کند و هم اثرات التهابی این بیماری را معکوس می‌کند.

فهمی گفت: «آنچه که من را در این مورد هیجان زده می کند این است که این یک رویکرد دو جانبه است. این دارو هم متابولیسم طبیعی را تسهیل می‌کند و همچنین نقص‌های ایمنی را در طولانی مدت اصلاح می‌نماید.»

این گزینه می‌تواند به پزشکان در درمان دیابت به روشی جدید کمک کند. با کاهش التهاب، سایر عوارض جانبی مرتبط با بیماری کاهش می‌یابد. به این ترتیب بیماران با استفاده از چنین داروهایی آرامش زیادی پیدا می‌کنند. داروهای خوراکی می‌توانند راه را برای پیشرفت‌های جدید در آینده هموار کنند زیرا بدون درد هستند. در مقایسه با داروهای تزریقی، استفاده از این داروی خوراکی برای اکثر مردم راحت‌تر بوده و همچنین برای بیماران در گروه های سنی مختلف مناسب خواهد بود.

در این فناوری از اسیدهای صفراوی به عنوان یک نانوحامل استفاده شده است که به گفته محقق این پروژه، خود این نانوحامل دارای مزایای درمانی است که به همراه عامل بارگذاری شده برای بازیابی متابولیسم طبیعی و بازیابی صلاحیت ایمونولوژیک در کوتاه مدت و بلند مدت عملکرد بدن را بهبود می‌دهند.

فهمی گفت: «این رویکرد ترکیبی چیزی است که این سیستم را به یک درمان جدید امیدوارکننده برای بیماری‌های خودایمنی تبدیل می‌کند. تحقیقات بیشتر در این زمینه در حال انجام است.»

در این دارو، نانوذره به عنوان چیزی بیش از یک وسیله حمل و تحویل عمل می‌کند. اسید اورسودوکسی کولیک اسید صفراوی برای تشکیل این ماده پلیمریزه می‌شود. از آن برای تولید داروهایی برای حل کردن سنگ‌های صفراوی و سنگ‌های کبد، به‌صورت مونومر استفاده شده است. با این حال، به‌عنوان یک روش درمانی برای دیابت، ثابت شده است که این ماده بی اثر است. به‌عنوان یک داروی دیابت، تیم تحقیقاتی فهمی، اسید صفراوی را پلیمریزه کرد که باعث می‌شود اتصال آن با گیرنده‌های متابولیک بهتر شده و کارایی دارو افزایش یابد.

تجزیه دارو در سیستم گوارشی بیمار یک چالش اساسی برای ایجاد یک روش درمان خوراکی خوب برای دیابت است. این نانوذره هنگام انتقال انسولین به لوزالمعده از انسولین محافظت می‌کند، سپس آن را آزاد می‌کند.

فهمی یکی از بنیانگذاران شرکت تورالجین (Toralgen) یک شرکت زیست‌فناوری مبتنی بر مکانیسم تحویل دارو است.

فهمی گفت: «پتانسیل  استفاده از این فناوری برای درمان دیابت و سایر بیماری‌ها بسیار زیاد است. امیدوارم که این پیشرفت فناورانه در توسعه راه‌حل‌های فوری برای چالش‌های دشوار کنونی در آلرژی‌ها و  سرطان مورد استفاده قرار گیرد.»