مالزی به‌دنبال افزایش تولید ناخالص داخلی با نانوباتری است

نانومالزی (NanoMalaysia Bhd) و یوموری گرافن (UMORIE Graphene) به طور مشترک باتری سلولی صفحه‌‌ای مبتنی بر گرافن را برای خودروهای الکتریکی توسعه می‌دهند. پیش‌بینی‌ می‌شود که عرضه تجاری این باتری‌ها تولید ناخالص ملی مالزی را افزایش دهد.

این دو شرکت یک نمونه اولیه از اولین باتری سلولی صفحه‌‌ای مبتنی بر گرافن مالزی را برای استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی (EV) توسعه داده‌اند.

این باتری لیتیوم یون تمام سلولی حاوی گرافن یک پلت فرم ذخیره‌سازی کارآمدتر برای منبع انرژی پاک و تجدیدپذیر خواهد بود که صنعت خودروهای الکتریکی را متحول خواهد کرد. این باتری به طور مشترک توسط NMB، UGT و دانشگاه Kebangsaan مالزی (UKM) توسعه داده شده است.

دکتر رضا خیری احمد، مدیر اجرایی نانومالزی گفت: «این باتری مالزی را قادر می‌سازد تا از این فرصت‌ها در حوزه خودروهای الکتریکی استفاده کند. ما نه تنها می‌توانیم یک زنجیره تامین محلی ایجاد کنیم تا صنعت خودروهای برقی محلی را تسریع کنیم، بلکه می‌توانیم مالزی را به‌عنوان صادرکننده سیستم ذخیره‌سازی انرژی با فناوری بالا معرفی کنیم و به بازارهای خارجی خودروهای الکتریکی مانند اندونزی و تایلند نفوذ کنیم.»

او در بیانیه‌ای گفت: «تلاش‌های ما در اینجا در قالب یک پیشگامی به نام پیشگامی فناوری ذخیره‌سازی انرژی ملی (NESTI) شکل گرفته و مکمل پیشگامی دیگری به نام تولید برق‌ برای اقتصاد سبز (EMERGE) و اکوسیستم اعتبارسنجی نوآوری‌های سریع خودروهای الکتریکی (REVIVE) است.»

در سال ۲۰۲۰، حجم بازار جهانی خودروهای الکتریکی ۲۴۶٫۷ میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۸ به ۱٫۳۱ میلیارد دلار افزایش یابد.

این پروژه تحت برنامه اقدام گرافن نانومالزی در سال ۲۰۲۰ با سرمایه گذاری حدود ۳۴۰۰۰۰  رینگیت آغاز شد. این فناوری با ۲۰۰Wh/kg، چگالی انرژی بسیار بالاتری نسبت به باتری‌های تجاری موجود دارد. در نتیجه، باتری‌های EV را به گونه‌ای ارتقاء می‌دهد که رانندگی طولانی‌تری را بتوان انجام داد.

از آنجایی که این باتری گرافنی توان خروجی بالاتری دارد، می‌توان اندازه آن را کاهش داد و منجر به طی مسافت بیشتری در خودروهای الکتریکی ‌شود.

نانومالزی پس از ایجاد یک اکوسیستم فناوری منسجم برای شرکت‌های کوچک و متوسط ​​(SME) دو پروژه مهم را شناسایی کرده است که دراین پروژه‌ها قرار است با باتری تقویت‌شده با گرافن، عملکرد یک اسکوتر برقی و یک ماشین مسابقه‌ای الکتریکی جفت شده با هیدروژن (HyPER) بهبود یابند.

سوریا افندی امیررودین، مدیر اجرایی UGT گفت که پیش‌بینی می‌شود بازار باتری نانو تا سال ۲۰۳۰ با نرخ رشد ترکیبی ۱۸٫۶ درصد سالانه (CAGR) به ۲۸٫۱ میلیارد دلار در جهان برسد.

وی می‌گوید: «نه تنها می‌توان از باتری ما در خودروهای الکتریکی استفاده کرد، بلکه می‌توان آن را برای وسایل الکترونیکی مانند تلفن‌های همراه و لپ‌تاپ‌ها نیز استفاده کرد که این ما را قادر می‌سازد تا بازار گسترده‌تری را به دست آوریم.»

نانومالزی و UGT به زودی وارد یک سرمایه گذاری مشترک خواهند شد که در آن تولید آزمایشی باتری گرافن را آغاز خواهند کرد.

پس از عرضه در بازار، پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰  این باتری‌ها تا ۱۲۴٫۱۳ میلیون رینگیت به تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور کمک کند و تا سال ۲۰۳۰ تا ۱۱۴۶ فرصت شغلی جدید برای کارگران بسیار ماهر ایجاد کند.