سرمایه‌گذاری در طرح‌های برتر حوزه‌ی محیط زیست مبتنی بر فناوری‌ نانو

صنایع نانوتک آینده (صنتا) با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و همکاری برنامه چالش‌های فناوری و نوآوری (اینوتن) فراخوانی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های برتر حوزه‌ی محیط زیست مبتنی بر فناوری‌ نانو اعلام کرده اند. اعطای جایزه ۲۵ میلیون تومانی برای طرح برتر مورد پذیرش سرمایه‌گذاری صنتا و عقد قرارداد به‌منظور جذب سرمایه و همکاری با شرکت صنتا از جمله جوایز و حمایت های در نظر گرفته برای برگزیدگان این فراخوان است.

در این مرحله، شرکت‌کنندگان می‌بایست حداکثر تا ۲۲ مرداد، طرح مفهومی خود را در چارچوبی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است، مدون و سپس از طریق سامانه به صورت آنلاین ثبت نمایند. در پایان مرحله اول طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) جهت ساخت نمونه آزمایشگاهی از طرح خود وارد مرحله دوم چالش خواهند شد. برگزیدگان مرحله نخست، چهارماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح خود، ‌یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح اولیه خود را طی مرحله دوم ارائه نمایند.در پایان مرحله دوم جهت انتخاب طرح برتر، مستندات فنی و اقتصادی و نیز نمونه‌ آزمایشگاهی ارائه شده از سوی هر شرکت‌کننده توسط هیات داوران ارزیابی و برنده نهایی معرفی می‌شود.

معیار ارزیابی طراح‌ها:

  • دستیابی به نمونه آزمایشگاهی کارآمد در محیطی که به محیط عملکرد واقعی شباهت دارد.
  • نمایش نمونه اولیه کارآمد در محیطی که به محیط واقعی شباهت دارد.
  • اثبات عملکرد نمونه اولیه واقعی
  • بررسی سیر پژوهشی و آزمون‌های مرتبط
  • عملیاتی‌بودن طرح پیشنهادی
  • برنامه اجرایی مشخص
  • هزینه اجرای طرح پیشنهادی
  • تسلط فنی اعضای تیم بر موضوع
  • پیشینه علمی و اجرایی
  • مقایسه جنبه نوآورانه طرح با آخرین ایده‌های مطرح در حوزه صنعتی مشابه

معیار نانویی:

بر اساس تعریف استاندارد بین‌المللی ISO-TS 18110: 2015 و استاندارد ملی ۱۲۰۹۸ محصول فناوری نانو، محصولی است که کارکرد یا ویژگی آن مبتنی بر فناوری نانو بوده یا با فناوری نانو بهبودیافته باشد.

فناوری نانو با ماهیت فرارشته‌ای خود، مرزهای علوم مختلف را شکسته و زمینه را برای استفاده از نتایج و امکانات در اکثر حوزه‌های کاربردی در جهت افزایش کیفیت زندگی فراهم کرده است. از این رو، صنایع نانوتک آینده (صنتا) با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و همکاری برنامه چالش‌های فناوری و نوآوری (اینوتن) به دنبال حمایت از طرح‌های این حوزه با هدف تجاری‌سازی آن‌ها است.

هدف از برگزاری این رویداد، ایجاد فرصت رشد و سرمایه‌گذاری جهت ارتقاء طرح‌های دانش‌بنیان برطرف‌کننده نیاز بازار و تبدیل آن‌ها به پروژه‌هایی موفق است. ایده‌ها یا طرح‌هایی که از لحاظ فنی و اقتصادی مناسب است، در فرآیند سرمایه‌گذاری صنتا قرار خواهند گرفت.

فناوری نانو کاربردهای قابل توجهی در محیط‌ زیست دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تصفیه آب، پساب خانگی و صنعتی، تصفیه آلاینده‌ها و کاهش آلودگی هوا، تولید محصولات بی‌خطر برای محیط‌زیست یا محصولات با قابلیت تحمل بالا، آشکارسازی همزمان چند آلاینده در نمونه‌های آب یا خاک با ظرفیت آشکارسازی و حساسیت بالا، حذف نمک‌های چند ظرفیتی عناصری مانند کلسیم، آهن، منگنز، اورانیوم و برخی آفت‌کش‌ها اشاره کرد. همچنین این فناوری با کاهش مصرف ماده خام و انرژی باعث حفظ محیط‌زیست می‌شود. علاوه براین از نانوفناوری می‌توان برای زیست‌تخریب‌پذیر کردن مواد پلیمری یا زیست‌سازگار کردن موادی که در نهایت در طبیعت رها می‌شوند، استفاده کرد.

بنا بر گزارش جدید ارائه شده در خصوص کاربرد نانوفناوری در حوزه‌های بهداشت و درمان، پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های ۲۰۱۶ الی ۲۰۲۴ میلادی، بازار مصرف در این حوزه با رشدی ۱۲ درصدی روبرو گردد. به اعتقاد کارشناسان، رشد بازار و افزایش تقاضا در سال‌های آتی، عمدتاً به دلیل پیشرفت‌های فناورانه و نوآوری‌های جدید در حوزه نانوپزشکی و همچنین کاربرد نانوفناوری در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان برخی بیماری‌ها نظیر سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی است.