همکاری برای افزایش تولید نانوواکسن ضدکرونا

شرکت اس‌کی بیوسایسن (SK Bioscience) و نوواواکس (Novavax) همکاری مشترکی برای تولید واکسن آغاز کرده‌اند. شرکت اس‌کی بیوسایسن اعلام کرد که همکاری و قرارداد خود را با نوواواکس در مورد NVX-CoV2373، یک واکسن کووید-۱۹ مبتنی بر پروتئین نانوذرات نوترکیب، گسترش داده است.

شرکت اس‌کی بیوسایسن و نوواواکس همکاری تجاری خود را در مورد NVX-CoV2373، واکسن کووید-۱۹ مبتنی بر پروتئین نانوذرات نوترکیب دومی گسترش داده‌اند. براساس این قرارداد ، شرکت اس‌کی بیوسایسن ظرفیت تولید بیشتری را برای تولید یک آنتی‌ژن، جزء کلیدی NVX-CoV2373، ایجاد خواهد کرد.

شرکت اس‌کی بیوسایسن هزینه‌ای برای تولید و کمیسیونی از فروش محصول نهایی نوواواکس دریافت می کند. شرکت اس‌کی بیوسایسن همچنین ممکن است NVX-CoV2373 اضافی تولید شده را در بازار کره در سال ۲۰۲۲ عرضه کند. همچنین این شرکت حقوق غیر انحصاری فروش دوزهای واکسن نوواواکس را در تایلند و ویتنام به‌دست آورده است.

استنلی سی ارک، مدیر عامل نوواواکس گفت: «شرکت اس‌کی بیوسایسن و دولت کره همچنان شرکای مهم نوواواکس برای اطمینان از دسترسی گسترده به واکسن ضدکرونا برای شهروندان کره جنوبی و دیگر کشورها هستند.»

وی ادامه داد: «این مشارکت راهبردی به گسترش بیشتر شبکه جهانی ما برای تولید و تجاری‌سازی محصولات با کیفیت کمک می‌کند و بخش مهمی از دو میلیارد دوز سالانه مورد انتظار ما در کل ظرفیت تولید جهانی در سال ۲۰۲۲ خواهد بود.»

آن جائه یونگ، مدیرعامل شرکت اس‌کی بیوسایسن نیز گفت: «شرکت اس‌کی بیوسایسن موضوع فوریت نوواواکس برای ارائه یک واکسن ایمن و موثر مبتنی بر پروتئین کووید-۱۹ برای کمک به محافظت کره‌ای‌ها و دیگر مردم جهان را احساس می‌کند.»

NVX-CoV2373 یک واکسن مبتنی بر پروتئین است که از توالی ژنتیکی اولین سویه SARS-CoV-2، ویروسی که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود، مهندسی شده است. نوواواکس NVX-CoV2373 را با استفاده از فناوری نانوذرات نوترکیب خود برای تولید آنتی‌ژن مشتق شده از پروتئین اسپایک کروناویروس توسعه داد و پروتئین‌ها را با استفاده از ادجوانت ثبت شده مبتنی بر ساپونین Matrix-M برای تقویت پاسخ ایمنی و تحریک سطوح بالایی از آنتی بادی های خنثی‌کننده فرموله کرد. این شرکت کارآیی واکسن را از طریق کارآزمایی PREVENT-19 که شامل ۲۵۴۵۲ شرکت‌کننده از آمریکا و مکزیک بود تأیید کرده است که اثربخشی کلی ۹۰٫۴ درصد را تأیید می‌کند.

به تازگی یک مطالعه نشان داده است که این نانوواکسن به Omicron و انواع دیگر سویه‌های کرونا پاسخ ایمنی دارد.

نواواکس یکی از شرکت‌های حوزه نانوزیست‌فناوری بوده که در حال توسعه نسل جدیدی از واکسن‌ها برای بیماری‌های عفونی است. این شرکت در گیتسبورگ مستقر بوده و سابقه‌ای طولانی در کار روی ویروس کرونا دارد؛ این شرکت در حال حاضر روی ساخت واکسن‌های مختلفی متمرکز است. از نکات برجسته در فعالیت‌های این شرکت آن است که این شرکت موفق به تولید واکسنی شده که می‌توان از آن برای مقابله با سندروم تنفسی کرونا ویروس خاورمیانه‌ای (Mers-Cov) استفاده کرد.