خاک را با نانومواد تثبیت و تقویت می‌کنیم

مدیرعامل شرکت اصلاح خاک آسیا از توسعه محصولات نانویی خبر داد که با استفاده از آن می‌توان خاک را تثبیت و تقویت کرد.

به گفته دکتر حامد نیرومند، مدیرعامل شرکت اصلاح خاک آسیا، این شرکت به‌عنوان یک شرکت فعال در زمینه مهندسی ژئوتکنیک، تاکنون ۲۸ محصول برای استفاده در این حوزه توسعه داده است.

دکتر نیرومند می‌گوید: «با بهره‌گیری از اعضا هیات علمی دانشگاه‌های دولتی در بخش‌های مطالعات ژئوفیزیک و ژئوتکنیک، رهیافت‌های نانویی برای حل چالش‌های مرتبط با خاک ارائه داده‌ایم و در این مسیر ۲۸ محصول داریم که برخی از آن‌ها در قالب اختراع نیز به ثبت رسیده است. فناوری‌هایی که ما در شرکت اصلاح خاک آسیا توسعه داده‌ایم قابلیت کاربرد چندگانه داشته می‌توان از آن‌ها در حوزه‌هایی نظیر لاستیک و دارو نیز استفاده کرد. در حال حاضر به‌دنبال گسترش دامنه کاربرد این فناوری‌ها هستیم.»

این عضو هیئت علمی دانشگاه امام خمینی قزوین افزود: «تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما روی این حوزه‌ متمرکز هستند و دستاوردهای آن‌ها به گونه‌ای است که پس از فارغ‌التحصیلی به‌دنبال ثبت شرکت و تجاری‌سازی این دستاوردها می‌روند. کلیه اعضای شرکت اصلاح خاک آسیا از متخصصان دانشگاهی هستند که همین امر به افزایش توان علمی ما کمک کرده است.»

وی می‌افزاید: «گاهی دیده می‌شود که شرکت‌ها مدعی استفاده از نانومواد هستند اما وقتی مواد مصرفی آن‌ها بررسی می‌شود، متاسفانه نانوموادی در ترکیبات آن‌ها یافت نمی‌شود. از این رو ما تلاش کردیم تمام فرآیند از تولید نانومواد تا بهره‌گیری از آن‌ها در تثبیت و تقویت خاک را در داخل شرکت اصلاح خاک آسیا انجام دهیم تا از کیفیت خروجی کار مطمئن شویم. ما از ستاد نانو و سازمان‌های مربوطه انتظار داریم که به نظارت دقیقی روی محصولات بازار ادامه دهند تا شاهد محصولات نانویی مناسب در بازار باشیم.»

دکتر نیرومند می‌گوید: «افزودنی‌های نانویی ما موجب مقاومت بالایی در خاک شده و مزایای متعددی دیگر نیز برای خاک به ارمغان می‌آورند.»

شرکت اصلاح خاک آسیا در زمینه‌های طراحی، ساخت و اجرا با بکارگیری دانش روز دنیا در بخش دانش‌بنیان و طراحی پروژه‌های مهندسی ژئوتکنیک و به‌خصوص در روش‌های مختلف بهسازی و تقویت خاک‌ها، سازه‌های نگهبان، چاه‌ها و سیستم‌های زهکشی موقت و دائم و سایر زمینه‌های ژئوتکنیک، تخصص دارد.

این شرکت همچنین در زمینه فناوری‌ نانو فعالیت‌های گسترده‌ای دارد. واحد تحقیق و توسعه این شرکت توانسته است با تکیه بر دانش تخصصی و توان علمی و فنی اعضای خود، تاکنون تعداد زیادی اختراع را در اداره‌های ثبت اختراع ایران و آمریکا به ثبت رسانده و از مرحله ایده به عمل و تجاری‌سازی برسد. هدف اصلی این شرکت، علاوه بر استفاده از روش‌ها و فناوری‌های پیشین، توسعه و اجرای روش‌های جدید و مدرن اصلاح و بهسازی خاک‌ها در پروژه‌های مختلف ژئوتکنیکی مبتنی بر مشکلات موجود است.