تولید کیت‌های تشخیصی نانو، از تشخیص بارداری تا اعتیاد

شرکت زیست ابزار پژوهان کیت‌های تشخیصی مختلفی تولید می‌کند که با استفاده از فناوری‌ نانو تشخیص سریع ترکیبات شیمیایی از نشانگرهای بارداری تا مواد مخدر را امکان‌پذیر می‌کند.

کیت تشخیص سریع بارداری، کیت تشخیص سریع پنج‌گانه مورفین، آمفتامین، مت‌آمفتامین، متادون و حشیش بر پایه ایمونوکروماتوگرافی حاوی نانوذرات، کیت تشخیص سریع حشیش، کیت تشخیص سریع متادون، کیت تشخیص سریع سه‌گانه مورفین، آمفتامین و مت‌آمفتامین، کیت تشخیص سریع مت‌آمفتامین، کیت تشخیص سریع مورفین و کیت تشخیص سریع آمفتامین از جمله محصولات نانویی این شرکت هستند.

نانوذرات در این کیت‌ها به‌عنوان بستری با نسبت سطح به حجم بالا و قابلیت تحرک استفاده می‌شوند. این تست‌ها از نانوذرات متفاوتی مانند نانوذرات طلا و نانوذرات فلورسانس استفاده می‌کنند و قابلیت انجام آزمون‌های کیفی، نیم کمی و کمی را فراهم می‌آورند.

در کیت تشخیص بارداری، بر روی نانوذرات طلا آنتی‌بادی قرار داده شده است. با عبور نمونه از روی نانوذرات طلا متصل به آنتی‌بادی، HCG از طرف زنجیره آلفا به آنتی‌بادی متصل می‌شود و به دام می افتد. بر روی خط تست، آنتی‌بادی علیه زنجیره بتا قرار داده شده است. با عبور آنالیت حاوی نانوذرات متصل به HCG از روی آنتی بادی علیه بتا، این آنتی‌بادی نیز به  HCG متصل شده و رنگ خط تست روشن می شود. آنالیت به سمت خط کنترل حرکت می‌کند. تعدادی از نانوذرات متصل به آنتی‌بادی اولیه بدون اتصال به HCG به سمت خط کنترل می روند و در این مرحله آنتی آنتی‌بادی به آنتی‌بادی متصل به ذرات طلا می‌چسبد و رنگ خط کنترل نیز روشن می‌شود. درصورت روشن شدن خط کنترل فارغ از اینکه خط تست روشن شده یا خیر، نشان‌دهنده صحت آزمون است. روشن شدن خط تست نشان‌دهنده حضور هورمون HCG و مثبت بودن بارداری است.

در تولید کیت‌های تشخیص مواد مخدر، روی نانوذرات طلا آنتی‌بادی‌های شناسایی مواد مخدر قرار داده می‌شود تا در صورت افزایش بیش از حد مجاز این ترکیبات در بدن، شناسایی صورت گیرد. نتیجه این تست‌ها با سرعت بالا و در مدت زمان ۳ دقیقه‌ای انجام می‌شود.

شرکت زیست ابزار پژوهان برای اطمینان از تولید محصولات با کیفیت و حساسیت نسبت به سلامت جامعه، کوشیده تا علاوه بر رعایت الزامات لازم در استاندارد GMP، با استقرار سیستم مدیریت کیفیت ISO9001:2015; ISO13485:2015 کیفیت و کارایی بخش‌های مختلف سازمانی خود را ارتقا بخشد.