تولید نسل سوم مکمل‌های معدنی دام و طیور

شرکت دانش‌بنیان ایمن نانو فام موفق به تولید نسل سوم مکمل‌های معدنی روی در ایران شده است، محصولی که برای تقویت خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مکمل از پودر نانوصفحات هیدروکسید کلرید روی استفاده شده که به‌صورت کنسانتره، مکمل دارویی حیوانی و افزودنی در صنعت خوراک دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی قابل استفاده است.

فاطمه سقطچی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ایمن نانو فام می‌گوید: «این مکمل به خوراک دام و طیور و حتی آزیان و حیوانات خانگی اضافه می‌شود تا ارزش غذایی این خوراک‌ها بهبود یابد. ما در حال حاضر تولید نیمه‌صنعتی محصول را با ظرفیت یک تُن در ماه انجام می‌دهیم و به زودی وارد مرحله تولید انبوه خواهیم شد.»

دکتر سقطچی می‌گوید: «نسل اول مکمل‌ها به صورت ساختارهایی نظیر سولفات بود که مستقیم از معدن استخراج می‌شد و ترکیبات مورد نیاز بدن دام را تامین می‌کرد. این مکمل‌ها با بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، موجب ارتقاء سلامت دام می‌شد. اما این مکمل‌های نسل اول به‌دلیل عدم خالص‌سازی و وجود عناصر سنگین مشکلاتی داشتند و همچنین جذب و دسترسی زیستی پایینی نیز داشتند. از این‌رو نسل دوم مکمل‌ها توسعه یافت که ترکیبات کیلاته‌کننده داشتند. در واقع با استفاده از مواد آلی و اسید‌های آمینه ترکیباتی نظیر روی به‌صورت کمپلکس درآمده و پایداری بیشتری پیدا می‌کرد. این مکمل‌ها وقتی وارد بدن حیوانات می‌شدند رهایش را در محل مورد نظر انجام می‌دادند از این رو جذب و دسترسی‌زیستی بالاتری داشتند. اما نسبت به حرارت و رطوبت حساس بودند و از آنجایی که در تولید غذای طیور و دام گاهی حرارت دادن اجتناب‌ناپذیر است، از این رو ساختار این مکمل‌های نسل دوم دستخوش تغییر شده و گاهی هم تبدیل به مواد سمی برای دام و طیور می‌شد. یک مشکل دیگر مکمل‌های نسل دوم تداخل جذبی بود که باعث عدم جذب عناصری نظیر آهن می‌شد. به‌همین دلیل نسل سوم مکمل‌ها طراحی و تولید شدند که هم مزیت‌های نسل اول و دوم را داشتند و هم نسبت به رطوبت و دما حساس نیستند.»

این دانش‌آموخته دکتری شیمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان می‌افزاید: «یک شرکت هلندی-آمریکایی با ده سال تحقیق و توسعه این مکمل را برای اولین بار تولید کرد و به ۹۲ کشور جهان نیز صادرات انجام داد. این مکمل‌ها به ایران نیز وارد شدند و مورد استقبال قرار گرفتند. شرکت دانش‌بنیان ایمن نانو دانش فنی این محصول را توسعه داد و برای اولین بار این نسل از مکمل‌ها در ایران تولید شدند.»

دکتر فاطمه سقطچی می‌گوید: «نمونه‌های که ما تولید کردیم از نظر فیزیکی، خلوص، پایداری و عملکرد در دانشگاه تهران روی جوجه‌های گوشتی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج جالب توجهی به دست آمد.»