کیت تشخیص نانویی برای شناسایی ۵ نوع ماده مخدر

شرکت ریز زیست تراشه فناوران اقدام به ساخت کیت‌های تشخیصی کرده که برای شناسایی ۵ نوع مواد مخدر مختلف مناسب است.

پریرخ لوائی توسعه‌دهنده این فناوری و مدیرعامل شرکت ریز زیست تراشه فناوران می‌گوید: «روش‌های رایج برای شناسایی مواد مخدر زمان‌بر بوده و نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی دارد. ما محصولی ساختیم که به سادگی می‌توان با استفاده از آن مواد مخدر را شناسایی کرد. این فناوری به گونه‌ای توسعه یافته که می‌تواند ۵ نوع ماده مخدر مختلف را تشخیص دهد. هروئین، مرفین، کوکائین، تریاک و شیشه موادی هستند که این کیت‌ها قادر به تشخیص آن بوده و می‌توان به سرعت نتیجه این تست‌ها را به دست آورد.»

دکتر لوائی می‌گوید: «سازمان‌های نظارتی نظیر پلیس، مرزبانی و شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند از این فناوری برای تشخیص سریع مواد مخدر استفاده کنند. همچنین این فناوری در منازل و بیمارستان‌ها نیز قابل استفاده است. یکی از مزایای این فناوری سهولت استفاده از آن است، به این معنا که همانند تست‌های تشخیص بارداری که استفاده از آنها نیاز به تخصص خاصی ندارد، این کیت‌ها نیز بدون نیاز به ادوات پیشرفته آزمایشگاهی قابل استفاده هستند.»

در این کیت‌های تشخیصی از نانوذرات طلا استفاده شده است. این کیت‌ها هم قابلیت غربالگری عمومی را دارند، به این معنا که می‌توانند نشان دهند که در نمونه آزمایشی، ماده مخدر وجود دارد یا خیر، هم قابلیت تشخیصی دارند، به این معنا که نشان می‌دهند چه ماده مخدری در نمونه آزمایشی وجود دارد.

شرکت ریز زیست تراشه فناوران برای سه محصول مختلف موفق به دریافت گواهی نانومقیاس شده است. آپتاسنسور تشخیص مواد مخدر شیشه، هروئین و مورفین، کلوئید نانوذرات طلا و آپتاسنسور تشخیص کوکائین، مورفین، هروئین و کدئین فناوری‌های این شرکت هستند گواهی‌نانومقیاس برای آن‌ها صادر شده است.

شرکت دانش‌بنیان ریز زیست‌تراشه فناوران از سال ۱۳۹۵ به صورت رسمی فعالیت خود را روی طراحی و تجاری‌سازی کیت‌های غربالگری آغاز کرده است. استفاده از این فناوری زیستی جدید آپتامر در این کیت‌ها فرصت تولید محصولاتی غیرسمی، ارزان و در نهایت زیست‌سازگار را برای این شرکت به ارمغان آورده است.