دومین آزمایش ترکیبات نانویی روی آسفالت خیابان

دو بخش از یک جاده در آکسفورد با آسفالت معمولی و ترکیبات نانویی روکش می‌شوند تا مزایای محصول نانویی مورد آزمایش قرار گیرد، محصولی که می‌تواند عمر جاده‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. پیش از این در جایی دیگر این مواد نانویی مورد آزمایش قرار گرفته بودند و نتایج مثبتی به دست آمده بود.

مارش لین در آکسفورد، که روزانه میزبان حدود ۱۰۰۰۰ وسیله نقلیه است، برای آزمایش GiPave، یک آسفالت تقویت شده با گرافن، انتخاب شده است. بخشی از این جاده با GiPave پوشیده خواهد شد، در حالی که بقیه مسیر با استفاده از آسفالت معمولی مجدداً روکش خواهند شد تا این دوبخش به دقت مقایسه شوند.

شورای شهرستان آکسفوردشایر این آزمایش را به پیمانکار خود مایلستون اینفراسترکچر (Milestone Infrastructure) سپرده است تا این پروژه را برای توسعه استفاده از مواد نوآورانه انجام ‌دهد. مارش لین دومین آزمایشی GiPave در آکسفوردشایر، پس از یک طرح آزمایشی موفق در کربریج در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

تیم بردر، عضو کشورای شهرستان آکسفوردشایر برای مدیریت بزرگراه‌ها، گفت: «ما متعهد هستیم که کیفیت جاده‌های این شهرستان را تا جایی که می‌توانیم در بودجه محدودی که از دولت دریافت می‌کنیم، بهبود دهیم. به همین دلیل است که بسیار مشتاق هستیم که با استفاده از مواد جدیدی مانند GiPave در خط مقدم نوآوری قرار بگیریم، تا سطوح جاده‌های ما را برای مدت طولانی‌تری در وضعیت بهتری نگه دارد. این به معنای استفاده بهتر از پول مالیات‌دهندگان و سطوح صاف‌تر برای رانندگان است.»

افزایش طول عمر سطوح جاده‌ها، نیاز به مرمت مجدد را کاهش می‌دهد، بار بودجه بزرگراه‌ها را کاهش می‌دهد و انتشار کربن را برای چرخه زندگی یک قطعه جاده کاهش می‌دهد.

فیل ریون، رئیس بخش طراحی فنی مایلستون در قرارداد آکسفوردشایر، گفت: «این یک آزمایش مهم برای نمایش بیشتر مزایایی است که این ماده نوآورانه می‌تواند به همراه داشته باشد. همانطور که ما به دنبال راه‌های جدیدی برای کاهش انتشار کربن در تعمیر و نگهداری بزرگراه‌ها هستیم، توسعه موادی که دوام بیشتری دارند بخش مهمی از برنامه ما به سمت انتشار صفر کربن است.»

GiPave که توسط ایترکمیکا (Iterchimica) تولید شده که در آن از پلاستیک‌های زباله‌ای نیز استفاده می‌کند، زباله‌هایی که به طور معمول بازیافت نمی‌شوند. در همین حال، آسفالت حاوی GiPave می‌تواند به‌طور کامل بازیافت شود این امر اقتصاد بازیافتی را ترویج می‌کند و ضایعات و نیاز به مواد جدید را کاهش می‌دهد.

تجزیه و تحلیل آزمایش قبلی در سال ۲۰۱۹ در کربریج نشان داد که GiPave طول عمر سطح جاده را تا ۷۰ درصد در مقایسه با روش‌های مرسوم سطح‌ افزایش می‌دهد. خطر شیار شدن زیر چرخ‌های وسایل نقلیه باری سنگین با افزایش سفتی در محصول، کاهش می‌یابد.

هدف این آزمایش بررسی مواد در بخشی از شبکه است که ترافیک بیشتری را حمل می‌کند. محاسبات اولیه طراحی تخمین می‌زند که استفاده از مواد GiPave می‌تواند حداقل ۳۵ درصد افزایش دوام را در مقایسه با سایر مواد با کارایی بالا ایجاد کند.