چاپ سه‌بعدی محفظه‌هایی از جنس بتن تقویت شده با گرافن

ورسارین (Versarien) به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه مواد مهندسی پیشرفته و ارائه‌دهنده مخلوط سیمان تقویت‌شده با گرافن، از ارائه محصولی به نام”Lunar” خبر داد. Lunar اولین محصول بتن چاپ‌شده سه‌بعدی ورسارین است که با ™ Cementene، سیمان تقویت‌شده با گرافن ورسارین ساخته شده است. از این بتن برای ایجاد ساختارهای محفظه‌ای شکل استفاده شده است.

در مراسم رونمایی از این محصول، نیل ریکتز، مدیر عامل ورسارین، از ساختمان چاپ شده با ™ Cementene در تاسیسات تولیدی این شرکت در Longhope پرده برداری خواهد کرد. این پروژه که با نام Versarien Lunar شناخته می‌شود، یک پروژه مهم برای ایجاد محصول چاپ شده سه بعدی بتنی با گرافن است. این محفظه‌‌های همه کاره را می‌توان به عنوان دفتر، استودیو، باشگاه ورزشی یا اتاق تفریح ​​استفاده کرد. طراحی دیوار این محفظه‌ها نشان می‌دهد که این ساختارها از جزئیات بالایی برخوردار بوده، از انعطاف پذیری و دقت جالب توجهی برخوردار است که می توان با چاپ سه بعدی بتن به آن رسید.

عرضه Lunar در زمانی انجام می‌شود که پایداری در ساخت و ساز هیچ‌گاه تا این حد مورد بررسی قرار نگرفته است. این صنعت حدود ۸ درصد از انتشار CO2 جهانی را به خود اختصاص می دهد و اگر یک کشور بود، پس از آمریکا و چین سومین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان بود. از آنجایی که برای دستیابی به عملکرد ساختاری مشابه بتن معمولی به مواد کمتری نیاز است، ترکیب گرافن در بتن می‌تواند تکمیل سریع‌تر ساختمان‌ها، کاهش هزینه‌ها و ردپای کربن را انجام دهد.

نیل ریکتز، مدیرعامل ورسارین اظهار داشت: «عرضه این محصول، اولین کاربرد فناوری است که پتانسیل تغییر حوزه ساخت و ساز را دارد. Lunar نه تنها راحتی را برای صاحبان خانه فراهم می‌کند بلکه می‌تواند برای ساخت و ساز سریع در محل در موقعیت های تجاری و شرایط اضطراری نیز استفاده شود. ما مشتاقانه منتظر دیدن تأثیر این فناوری در دنیای اطراف خود هستیم.»

با افزودن مقادیر ناچیز گرافن، وزن این بتن در حدود ۳۰ درصد در مقایسه با بتن استاندارد تقویت شده‌‌ است، به این معنی که برای دستیابی به عملکرد ساختاری معادل ماده کمتری لازم است که این موضوع به معنای کاهش اثر کربن و هزینه‌های جانبی آن است. مقاومت اضافی همچنین باعث کاهش نیاز به فولاد شده، صرفه‌جویی در مواد و زمان را برای شرکت‌های ساختمانی به ارمغان می‌آورد.